Bismillahirahmanirrahim
"Aku memilih untuk berada di sini bukan kerana sudah penuh ilmu untuk berkongsi apatah lagi mengajar. Tapi, kerana ada satu rasa ingin aku sampaikan kepada kalian biarpun sebesar zarah, ku harapkan redha dariNya. Penulisanku adalah sebuah penceritaan yang kadang aku tak dapat ungkapkan dengan kata-kata atau bicara. Harapanku, luah rasa dan pandanganku yang tak seberapa ini mungkin boleh kalian ambil sedikit ibrah darinya dan semoga ada pula satu semangat yang ingin ku suntikan dalam hati-hati kita biarpun sekelumit cuma."

Monday, November 5, 2012

Airmata - 31 Mei 2012!

My first Post in Hijrahku Perjuanganku was dated on 31 May 2012. 
I could still remember the 'rainy day' full of regrets... 

Berteleku dalam ruang yang kecil di saf pertama... dalam tempat mereka yang asing bagiku. UKM - universiti yang begitu baik dan hebat orang-orang dalamnya. Begitu juga gedung ilmu mereka (Perpustakaan.)

Pada hari itu. Saat tu lah.... Aku terjumpa satu 'link' yang di'post' oleh seorang sahabat. Semoga Allah merahmati dia... (Doaku dalam diam, kerana dia mungkin tak tahu sekalipun dia sedang membaca penulisan ini. haha. ) Entah... 
Terus. 
Hari itu hari yang amat bermakna padaku.
Sedih, sesal dan bahagia. 

'link'.. 

Guide me All the Way. (by Maher Zain).

Aku selalu cuba bagi orang lain dengar jugak... tapi..hehe.. tak 'berhasil'. haha. 

It's okay. Allah have HIS own reasons and HIS own ways in giving His blessings to us. Dia akan datangkan pelbagai sebab dan musabab yang mungkin amat ringkas saja pun, untuk membawa kita lebih Dekat padaNya. Cuma, kita yang menjadi Dai'e tak boleh serah pada Allah tanpa berusaha membawa yang lain Kenal dan Lebih Dekat padaNya. 

Kenalkan Allah pada yang tidak mengenaliNya.
Dekatkan mereka yang semakin jauh dariNya.
(mengingatkan diri juga untuk tak berputus asa dalam usaha 'kecil' menangkan agama. :p)



Apa lagi... jangan nak berhubung jarak jauh ye... Jom pergi Dekat-dekat. =)

Selamilah lirik lagu ni. 

Tuntunku KepadaMU

Ku sadari, Engkau sanggup 
mengambil kembali kurnia Mu
dan ku coba selalu mengingat
Takkan sia-siakan segalanya
Karena, suatu hari
Semua akan tiada lagi.
Dan di akhir hayat ku mohon
Kau redha padaku,

Allah ya Allah
Tuntunku tuk tiba di Jannah Mu,
Ya Allah Ya Allah,
Jangan jauh dariku, ku damba cahayaMu
Bersama Mu ku ingin dekat 
Dekat dengan Mu sepanjang usia
Ya Allah Ya Allah
Dampingi langkahku

Ku sadari kadang ku lupa
Mungkin ini nafasku yang terakhir
Ampuni kurangnya syukurku
Maafkan ku ragu kasihMu
Nanti, suatu hari
Saat duniaku usai berakhir
Di akhir hayat ku mohon
Kau redha padaku

Hari berganti
ku yakin waktuku kian singkat
Tuhanku, biarku genggam dunia ini
tanpa mencintainya
Karena ku kan segera pergi
Karena ku kan segera pergi.

Tuntunlah aku
Setiap langkahku.

(kang ade jgk yg di 'bold' kan semua..hehe..)

My greatest appreciation to Maher Zain for his effort. I don't know whatever a person keeps in his or her heart, but I do believe that... Allah know everything. As for me, it's very important to be 'Husnulzhan' as much as I can. As hard as possible... because.. we never know what's gonna happen after this. 

A very bad person may change. Being a good person.
A good person may become a better person.
Andd.. even.
A very good person may be a bad person.

We never know... 

Allah knows.

Belum tentu berakhirnya nafas kita sebagai insan yang Allah rindu. Belum tentu. Tugas kita untuk dekat padaNya selalu. InsyaAllah. Bersihkan hati dengan isitighfar dan zikir pada Allah. =)

Mungkin ada satu sudut dalam hati insan yang Allah suka menyebabkan Allah beri hidayah dan rahmatNya. Mungkin ada satu perkara yang Allah memang sangat tak suka.. menyebabkan insan hilang hidayah Allah. 

Macam kisah perempuan penzina bagi minum anjing, Allah beri hidayah dan syurgaNya.
Insan yang sedekat Nabi Saw seperti Abu Lahab tak pula beroleh hidayahNya. 

Jangan pelik. Ini rahsia Allah. Kita berusaha mengajak dan mengingatkan ye. 


HIJRAHKU, PERJUANGANKU. 


2 comments:

  1. saya sayang awak, kerana Allah.

    *peluk erat*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tima ksih ipah...
      Sayanggg ipah jgk. Hmm..
      Eh..mta msuk hbuk. Hehe..

      Delete

Thank you for your time to read. Leave a comment. Thanks again.

There was an error in this gadget