Bismillahirahmanirrahim
"Aku memilih untuk berada di sini bukan kerana sudah penuh ilmu untuk berkongsi apatah lagi mengajar. Tapi, kerana ada satu rasa ingin aku sampaikan kepada kalian biarpun sebesar zarah, ku harapkan redha dariNya. Penulisanku adalah sebuah penceritaan yang kadang aku tak dapat ungkapkan dengan kata-kata atau bicara. Harapanku, luah rasa dan pandanganku yang tak seberapa ini mungkin boleh kalian ambil sedikit ibrah darinya dan semoga ada pula satu semangat yang ingin ku suntikan dalam hati-hati kita biarpun sekelumit cuma."

Friday, January 25, 2013

Kali ni rasanya sangat berbeza: Thank You Allah.

Allahummasolli'alaik...
Allahummasolli'alaik...
Allahummasolli'alaik...

Akhirnya...aku duduk sekejap. Merenung lama dalam hati.. mencari di mana letaknya Allah di hati.
Akhirnya, aku ungkapkan juga 'Alhamdulillah...'

Kerana terasa degup jantung ini mengingat nama Ilahi. Walaupun tidaklah dapat dibandingkan dengan mereka yang begitu hebat imannya. Aku bersyukur... Allah sedang memakbulkan doaku.... Alhamdulillah. Moga hati kita masih tetap dekat padaNya.

Lalu, aku bertanya pula pada hati.

"Wahai hati..jika benar kau sedang bercinta dengan Allah, bagaimana cintamu pada Baginda Saw - Kekasih Allah?"

hm.

Astaghfirullah....

-------------------

"Hang tau dak? Ustaz aku tanya... "kamu semua sayangkan ibu bapa kan?"... tapi, sayangnya para sahabat pada Nabi sehingga mereka boleh mengira uban di kepala Baginda..."

"ya Allah..ya ka?.."

Lagu 'Permegianmu'... berulang-ulang dalam kereta. Aku dan Umi terus bercerita...

"Aku teringin sangat Umi nak kenal Nabi Muhammad... tapi, usaha tak cukup..."

"samalah Hajar...takpa... pelan-pelan..tapi, tak mustahil...boleh.."

"aku kan...bila dengar ceramah Dr Asri.. describe macamana Bilal nak azan semula selepas dia dah tak azan sejak Nabi saw takda...aku jadi, rasa sayu.. jadi macam...hang tau kan, bila kita sayang seseorang..kemudian sesuatu jadi pada dia..kita akan rasa sangattt sangatt sedih... nafas jadi sesak kan bila kita rindu apa smua...

hm..aku tak boleh bayang perasaan para sahabat macamana. Rasa sebak pulak...hu."

"tula kan.... hmm, lagu ni.. memang aku suka gila... suka sangat-sangat. First time dengar dulu... menangis aku!"

Aku senyum.

"kan...?? sangat sedih. Aku tak boleh la... bila dengar balik moment Nabi saw nak wafat...rasa macam, ya Allah... sampai macam tu sekali depa sayang pd Nabi...aku ni mcmna... hmm..

ha...satu lagi. Kan ada satu time Nabi saw bagi khutbah... Baginda cakap..

"ada seorang hamba Allah telah ditanya..'engkau diberi pilihan untuk memilih seluruh isi dunia ini atau apa yang ada di sisiKu'. Hamba itu telah menjawab.. 'aku ingin apa yang ada disisiMu..' " 

Abu Bakar menangis.. menangis umi... lps tu..Umar pelik la.. "wahai Abu Bakar..kenapa kau menangis... oklah hamba tu pilih Allah.."

"wahai Umar... hamba itu adalah Rasulullah saw.."

Terus Umar pun menangis sama... semua sahabat jadi sayu. Nabi yang mereka begitu kasih dah nak pergi pada Allah... Umi, dahsyat... dalam ramai-ramai Abu Bakar paling paham Baginda saw.."

"haaa! Betul-betul! aku pernah dengar kisah tu..."

Akhirnya...sambil nyanyi-nyanyi lagu tu... aku terus berangan.. berangan untuk punya hati yang sangat cinta dan rindu pada Baginda. hmm.

Aku rasa Umi pun sama. haha. :p

Rasa sekejap pulak perjalanan tadi. Mungkin asyik berkongsi cerita.

Oh ya... Umi ada ingatkan aku...

"kan...ada hadith.. Baginda saw paling kasih pada ikhwan. =)

ikhwan tu umat Baginda saw yang tak pernah jumpa Baginda tapi mencintai dan merindui Baginda kan?.."

"a'a lah... sedih kan?... dahsyat la Nabi saw sayang kat kita... tapi, kita selamba je tak selawat.. boleh ja hidup macam biasa tak ingat langsung tentang Nabi saw... malulah..."

Aku membelok ke perkarangan Masjid Jamek Kamunting. Tarik handbrek.. kami turun.
Aku ambil semua beg Umi dipindahkan semula ke kereta kancilnya...

Seronok rasa ada sahabat yang ziarah dan bermalam di rumah.... jenguk Mak Abah... kalau dia sudi bermalam lagi, best jugak nih. :p

Kawan-kawan lain pun boleh la... dijemput. =)

Terus aku pergi kerja selepas bersalaman.


"Alhamdulillah..."


p/s: tk smpat nak upload gmbar... asar jom :p 

Wednesday, January 23, 2013

Sabar itu bukan Lemah

"eee...kalau ikutkan aku... dia memang patut rasa!"
"aaahh.. sampai bila nak sabar dengan orang mcm ni... tak berbaloi!"

Itulah kata-kata yang tak sedap didengar bila kita marah kan?

Tau kenapa? Anger is so ugly. :p

Betul... sebab tu, bila aku terlalu marah... aku terpaksa ambil jalan berdiam diri.
Sebab, nanti apa yang tak aku maksudkan..akan aku cakap pula.
bila sudah tersedar dari kemarahan tu... baru menyesal betapa silapnya diri kerana berkata sedemikian. =)

Sama juga. Bila kita diberi ujian oleh Allah. Kita akan tertanya-tanya..


where is the way out?
When is the help of Allah will come?

Bukan kita saja yang diuji. Sejak dulu lagi.

"Adakah patut kamu sangka kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti Telah berlaku kepada orang-orang terdahulu daripada kamu? 

Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: "Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?"

Kemudian, Allah jawab rayuan mereka. 

Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu Dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah.)."

(al Baqarah : 214)

Bila kita ditimpa kesusahan... kita susah nak nampak jalan keluar dari kesusahan tu. Tapi, banyakkan ingatkan diri bahawa Allah tidak mungkin akan mungkir janji-janjiNya. =)

Ask HIM and Act with your limbs... take means and your heart highly believe in Allah's power to help us. InshaAllah ye.. =)

Jadi, apa yang patut kita buat adalah...


"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan Sabar & mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."

(Surah Al-Baqarah : 45)




"sabarrr...sabar... lembik."

Oh tidak...tidak sama sekali.

"..Jika ada di antara kamu dua puluh orang yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari pihak musuh yang kafir itu); dan jika ada antara kamu seratus orang, nescaya mereka dapat menewaskan seribu orang dari golongan yang kafir, disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang yang tidak mengerti." 

(al anfal: 67)

Apa lagi kawan-kawan?...

Jom kita banyakkan bersabar.

Bersabarnya kita dalam berusaha di jalan Allah.
Bersabarlah kita dalam berusaha menghadapi ujian Allah.

Apa saja.

Bersabar dalam usaha kita. InshaAllah... kita akan terdidik untuk tidak berputus asa dalam mencari kejayaan hidup dan yang terpenting untuk beroleh keredhaan Allah.


Allah Maha Sabar.
Dia sudah banyak bersabar dengan kita yang selalu Ingkar padaNya,
selalu bersabar bila kita lupa bersyukur padaNya.

Tiba-tiba kita pula yang nak marah dengan ujian yang diberi olehNya, ataupun kesalahan orang lain pada kita.

Serius... kasih sayang Allah itu memang awesome! :)

Jom, kita boleh!

p/s: ni ha...khusus untuk Hajar yang temper. hehe... 

p/s 2: sebagai motivasi untuk tidak berputus asa dalam mencari kejayaan. Aku yakin... Allah beserta mereka yang sabar!  oh bahagiaa...:)



Friday, January 11, 2013

In a relationship or it's complicated?

Allahuakbar.

Alhamdulillahirrabil'alamin... segala puji bagi Allah Tuhan Sekalian Alam. 

Segala apa yang berlaku dalam kehidupan kita, segala apa yang kita lakukan...segala apa juga adalah dengan kehendak Allah swt.

Aku takkan mampu untuk menaip satu huruf sekalipun di sini jika Allah tak izinkan.
Aku juga takkan mampu untuk bernafas jika Allah tak izinkan.
Bahkan, jantung hati ini boleh berhenti berdegup hanya jika Allah kehendaki, maka Pasti ia terjadi! Pasti.

Kita, kalau kita baca, selami kisah para Nabi, para sahabat...rasa macam kisah luar biasa kan?

Macamana, Nabi Musa a.s boleh membelah lautan dengan tongkat?
Macamana, Maryam boleh goncang pohon kurma dalam keadaan kesakitan?
Macamana, Ibrahim a.s boleh korbankan anak yg amat disayangi kerana perintah Allah?
bahkan, Ismail a.s boleh pulak...'yes, I agree..'
Macamana, Hajar boleh berlari dari Safa ke Marwa dan air yang Allah keluarkan adalah dari bawah telapak kaki Ismail a.s?
Macamana jugak, Ibrahim a.s boleh begitu yakin dengan pertolongan Allah di saat dia akan dicampakkan ke dalam api yang marak?

Allah.

hm.

Aku terlalu sedih. Terkenang-kenang saat2 aku pernah bertawakkal pada Allah untuk perkara-perkara Penting dalam hidupku. Bagaimana ada juga masa-masa yang diri ini pernah terlupa pada Allah. Astaghfirullahal'azim..

Jap, let me try to make this clear...

Hubungan dengan Allah adalah sesuatu perkara yang datang dari hati kita. Jantung kita..kalbu.. yang kita tak boleh jelaskan dengan kata-kata pada orang lain. Malah... kita sendiri kadang-kadang tak boleh jelaskan perasaan gundah, perasaan serba tak kena dalam diri kita... yang sebenarnya Allah sedang membawa kita kepadaNya.

"Ya Allah, kurniakanlah aku hati yang begitu cinta, rindu hanya kepadaMu."

Patutlah.. hu. 

Ada kala kita rasa cinta pada Allah yang sehingga kita boleh menangis kerana terlalu sayang padaNya. Adakala Allah takdirkan kita rasa sedikit jauh dariNya untuk buatkan hati rasa terlalu rindu padaNya.

Yang sehinggakan, dulu masa bahagia dengan Allah...seronok bercinta.
Asal teringat je...istighfar.
Asal happy je.. alhamdulillah.
Asal sedih je.. innalillahiwainnailaihiraji'un...
Bak kata kita.. 'happy..orang mabuk bercinta lah...:p'

Dan, bila rasa jauh dengan Allah... hish.. memang tak tentu arah.
Serba tak kena.
Nak makan...kadang-kadang terlupa baca doa.
Nak bawak kereta... dah terlupa 'bismillahitawakkaltu 'allah..'
Nak berdoa, dah tak 'nampak' betapa dekatnya Allah yang nak makbulkan permintaan kita.
Bila bangun malam...fikiran entah ke mana... mata rapat terpejam terlalu inginkan selimut pulak.
Hati diasak rasa rindu yang...
"ya Allah..mana aku telah pergi?" ( hee... bukan Allah ye. HE never move. It is us who has moved away..)

Carilah Allah.

Jagalah hubungan dengan Allah swt.

Sebab... em, gini. Kalau angkasawan naik ke bulan...makin tinggi makin kecil bumi kan?..
ha...lebih kuranglah kita macam tu dgn Allah...
makin dekat kita dengan dia, dunia ni jadi begitu kecil.



Ingat, Allah tak pernah suruh kita tinggalkan dunia... Allah suruh kita berjalan di muka bumi dan perhatikan kesudahan orang-orang yang mengingkariNya. Allah suruh. "Berjalanlahh.."

Pergi. Teruskan kehidupan kamu sebagai perantau di bumi ini...nanti, kita jumpa semula di akhirat sana.

Dan, Allah tak biar kita sendirian. Allah tinggalkan kita al Quran sebagai panduan, Allah datangkan Nabi pembawa rahmat dan sebagai contoh Terbaik untuk kita ikuti...

Kita banyak tak sedar segala apa yang kita ada ini kerana Allah.

"alah..aku tau. aku pun Muslim..semua ni pinjaman.."

em, kadang-kadang sebenarnya. Kita memang tahu. Banyak perkara kita tahu.

Kita tahu ada neraka, kita tahu ada syurga.
Kita tahu kita wajib buat apa yang Allah suruh, kita wajib tinggal apa yang Allah perintah.
Tapi, tahu dan faham tu mungkin tak sama. Ramai orang tahu, tapi dia tak rasa.

Bukan semua orang tahu ada syurga, teringin syurga.
Dan tak semua yang tahu tentang neraka, takut neraka.

Selama ni..kita tak sedar pun,
orang-orang yang sayang pada kita tu adalah kasih sayang Allah.
Orang-orang yang tolong kita tu adalah pertolongan Allah.
Kita buat dek je dengan Allah.

Sebab tu, bila duit habis.. "aku nak gi withdraw jap ah.."
Sebab tu, bila nak sembuh sakit... "aku nak gi jumpa doktor, makan ubat lah.."

Allah sabar je dengan kita. "takpe..dia tak sengaja lupa kat Aku tu.."

Sehingga bila kita susah, derita...baru kita berdoa dan Allah akan rasa amat gembira sebab terlerai rasa rindu pada hambaNya.

Jadi, BAGAIMANA AKU DENGAN ALLAH?

In a relationship or it's complicated? :p



Allah berfirman bermaksud: "Aku adalah sebagaimana sangkaan hambaKu terhadapKu."

Orang yang selalu berhubung dengan Allah.. selalu rasa Allah begitu dekat, dia amat yakin Allah akan makbulkan doanya. Begitu yakin, Allah akan menolongnya.

kan Allah dah beritahu pada kita dalam surat cinta kat kita tu.. : "...Aku ini lebih dekat dari urat lehermu.."

Just imagine, how close is Allah with us. Kita yang suka lupa padaNya kan? hm.

Em, sedikit nak sentuh tentang kisah Nabi Ibrahim a.s.

Hairan kan? bagaimana Nabi Ibrahim a.s begitu tawakkal pada Allah pada saat dia akan dihumban dalam api yang begitu marak??

Kalau kita berada dalam situasi tu...agaknya..apa yang kita fikir? apa yang kita rasa? 

Lalu Jibrail datang padanya.. "adakah apa-apa yang boleh aku tolong engkau wahai Ibrahim?"

Kalau kitalah masa tu... ada orang offer.. "can I help you?" I would say..most of us..perhaps All of us would accept his help kan?...nak selamatkan diri..selamatkan nyawa...maka, mesti kita akan terima kan...?

Tapi... apa Ibrahim a.s cakap.

"Aku hanya mahukan pertolongan Allah, bukan kamu."

............................ (please pause for a while.) ......................

I've cried. hehe.. 

Lalu Allah selamatkan Ibrahim a.s dengan menjadikan api yang marak itu menjadi sejuk. Tak terbakar Ibrahim.

Kalau kita ditimpa kesusahan... tak cukup duit... dihempap dengan begitu banyak keperitan... kita akan cepat-cepat mencari jalan keluar... tanpa sedar bahawa.. sebenarnya..

We can Never make things happen.

It is  ONLY and SOLELY ALLAH who will make that happen.

'habis?..kalau tak berusaha...macamna nak dapat hajar oii..'

haha.

Memang... memang kita disuruh berusaha. Tapi, adakah hati kita sudah begitu bulat tawakkal pada Allah?
Adakah kita perasan walaupun sikittt bahawa, 'dgn aku buat mcm ni..mesti jadi mcm ni..'

ada tak?

Meh sini... tengok kisah Hajar semasa di padang pasir. Pernah tak kita terfikir... kenapa Hajar lari Safa Marwah...cari air.. balik-balikkan batu-batu...nak cari air..

Tapi, Allah keluarkan air tu daripada bawah tapak kaki Ismail a.s. Allah tak keluarkan di bukit Safa atau Marwah tu pun...

Pernah tak terfikir...apa yang Allah nak bagitau pada kita?

Bukan Usaha Kita membawa kepada Kejayaan.

Tapi, Dengan Kehendak Allah.

Dengan cara yang Allah nak...pada masa yang Allah suka.


Aku benar-benar tersentuh dengan perkongsian Yasmin Mogahed daripada video tu. Silalah dengar...
Love & Sacrifice (terbaikk..:p)

Akhirnya diri ini akur... bahawa...

IT IS HIM who always keep me close. 
Who always let me win, give me suffer, 
teach me a lot about patience, about anger..
He has brought each and everyone of you in my life
in His own way and time.
He showered my heart with His love.
He shined me at my darkest time... 
It Is Only ALLAH who always guide me all the way. 
And, I really believe that He will always be there for me in whatever situation.
Because, I Only need HIM in my heart. 
InshaAllah.

(i really can't described...what I feel inside..huu. I believe all of you has your own Love story with Allah to be kept forever..)

Alhamdulillah. 

"Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati, tetapkan hati-hati kami kepadaMu."

amen.



Wednesday, January 2, 2013

Kita Bukan Seorang

"Maksu, kakak nak bukak tingkap na?.."

"em?..haa.. bukak lah...jap maksu tutup econ."

Fusshhh~ Kuat angin dari luar masuk ke dalam... aku masih pandu seperti biasa 70km/h.

Kalau tak ada si kecik ni..mungkin laju sikit. hehe. Aku kerling, nampak dia seronok keluarkan hampir separuh badan keluar kereta. Suka benar angin pukul muka... 'sejuk! bessttt!' katanya lah. Dulu, aku pun macam tu jugak. haha. Biarlah...

"hati-hati kakak... jangan terjenggul sangat. bahaya."

"Yalah..."

Sambil memandu... aku pasang zikir munajat. Biar budak ni dibiasakan begitu... hu. Tapi, dek kerana kuat bunyi angin... sayup-sayup saja alunan zikir yang kedengaran.

Aku dah mula termenung jauh.

Boleh tahan jauh jaraknya nak sampai rumah. Hari-hari perjalanan aku akan mengambil masa 20-30 minit. Terpaksa tempuh beberapa buah perkampungan kecil. Bila makin keluar dari bandar Kamunting, makin sunyi pulak... angin pun sejuk semacam. Aku hulur tangan ke luar tingkap..nak merasa jugak. :p



Selama ni... aku tak pernah bukak tingkap kereta bila pulang...

Tapi, malam ni... sebaik saja tingkap dibuka. Terus kedengaran segala bunyi-bunyian yang menenangkan. Serangga malam barangkali. Macam-macam bunyi-bunyi yang 'diam'... membuatkan aku terfikir...

'selama ni..bawa kereta bersendirian..tutup tingkap. pasang lagu.. aku tak pernah tau ada keindahan yang sudah aku terlepas menikmatinya.'

'selama ni bila memandu...rupanya...aku biar diri bersendirian melayan lagu-lagu... sehingga aku Tak pernah terfikir ada banyak 'Teman' di luar.'

Allahuakbar. 

Aku terus perlahankan speaker. Biar keindahan malam pulak yang menjadi penenang jiwa..pendidik hati. Sambil aku kerling ke langit...

Subhanaallahhh... banyaknya Bintang!! (bukan satellite ye. :p)

Lama tak nampak... selalu gelap saja.

Terus aku terdiam.... terlupa pada si kecik yang dari tadi asyik melayan perasaannya. haha.

------------------

Betapa dalam kehidupan kita ni, kita selalu sibuk menguruskan diri.

'Aku nak pergi ke mana ni?'
'Aku macamna ni?'
'Ke mana aku nak teruskan hala tuju hidup ni?'

Rupanya...kesibukan ni telah melupakan kita pada begitu ramai orang lain di sekeliling kita. Makhluk lain... kehidupan lain... yang sebenarnya bukan asing pada kita.

Kita dan mereka saling memerlukan.
Aku dan kamu saling memerlukan.



Kita bukan seorang!

Macamana aku tergamak pentingkan diri...sehingga terlupa betapa ramai insan di luar sana berhak ke atas perhatianku?

Dush.

Macamana tergamak aku merancang kehidupanku sehingga terlupa untuk berpimpin tangan dengan insan lain di sekelilingku?

Dush lagi.

'Eh...taklah! Kau kena berjaya dulu..baru boleh bagi orang lain berjaya!'

Hahaha.

What an excuse... Bukan begitu sebenarnya.

Kau nak berjaya, sila ajak yang lain melangkah di jalan kejayaan jugak.

'Tapi...kalau aku sibuk tolong orang..diri sendiri pun tak tertolong."

haha.

Kau masih tegar pentingkan diri? Masih fikir apa yang kau akan dapat dengan membantu yang lain? Masih melihat...apa ganjaran yang akan kau peroleh dengan usaha kau yang gigih?

Kalaulah Allah menilai hambaNya dengan hasil kejayaan... tentu ramai yang tak berpeluang ke syurgaNya.
Kau lupa?

Allah memberi ganjaran di atas usaha. Allah tak lihat hasilnya. Berapa ramai kalangan sahabat yang berjihad di jalan Allah..mereka syahid. Tapi, Islam masih belum menang...

Allah kata..takpa. Sekalipun perkara sebesar zarah..tetap dalam perhitunganNya.

Berjuanglahhh.. hidup bukan berseorangan.

Buatlah sekecil-kecil perkara untuk orang lain. Sambil ke kerja..nampak ada orang lain menunggu bas..apa salahnya kau berhenti, tumpangkan setakat destinasi yang mampu. Dia baik atau jahat...minta Allah lindung.

Bangun pagi. Bila perlu pilih al ma'thurat dengan tolong Mak kat dapur... tutup kejap. Pergi pada Mak dulu. Ringankan badan...

Nak ke kerja... salamlah mereka dulu. Soal kecil je pun kan?...tapi terlepas pandang.

Kebaikan satu tapi gempakk...
atau kebaikan kecil tapi banyakkk...

sila pilih.

Kalau pertolongan kecil pun tak boleh buat...macamana kau nak beri pertolongan besar??

Sedekah rm10 pun tak ringan... inikan nak sedekah rm10,000. :p
Nak tolong seorang dua pun sudah macam2 pertimbangan.. inikan pulak nak tolong ribuan insan. :p

Dush. dush.

Pukulan Tahun Baru. =)
haha.

Ingat, kita bukan seorang.

Buatlah kebaikan untuk orang lain.
Ikhlas itu rahsia Allah.

Ganjaran juga hak Dia.

Kita mahu rahmatNya kan?
Rahmat Allah terletak pada amal kebajikan.

Terpulang padaNya nak beri rahmat pada siapa... tapi, kita nak?

Allah Maha Baik pada kita.
Kita pun perlu lah berbuat perkara-perkara baik.
Allah suka! :)

Sila berbuat kebaikan.

InshaAllah.


Aja! Aja! Fighting! :p

(lama tak kena usik gini..hehe.)


All the best dalam usaha untuk memberi kebaikan pada orang lain ye! :)

WE ALL CAN ALWAYS DO IT.

We just need to have FAITH. InshaAllah. =)




There was an error in this gadget