Bismillahirahmanirrahim
"Aku memilih untuk berada di sini bukan kerana sudah penuh ilmu untuk berkongsi apatah lagi mengajar. Tapi, kerana ada satu rasa ingin aku sampaikan kepada kalian biarpun sebesar zarah, ku harapkan redha dariNya. Penulisanku adalah sebuah penceritaan yang kadang aku tak dapat ungkapkan dengan kata-kata atau bicara. Harapanku, luah rasa dan pandanganku yang tak seberapa ini mungkin boleh kalian ambil sedikit ibrah darinya dan semoga ada pula satu semangat yang ingin ku suntikan dalam hati-hati kita biarpun sekelumit cuma."

Monday, December 31, 2012

Silam telah jadi guru, Masa depan masih belum tentu!

Kebetulannya penulisan kali ni bertarikh 31 Disember 2012. =) 

Kadang-kadang bila saya terkenang masa lalu saya dulu-dulu, rasa 'kelakar'...
Sebab...terlalu banyak yang berlaku.
Yang baik..yang buruk...

Saya percaya..kita semua pun ada pahit manis yang dah kita lalui kan?...

Dalam kita mengharungi semua tu...kita perlu terus mengambil ibrah atas apa yang telah berlaku dalam kehidupan kita. Mana yang tak baik..ambillah pengajaran... bertaubat atas kesilapan yang lalu...tapi jangan jadikan ia penghalang untuk kita menjadi lebih baik di masa hadapan.

Atas apa jua yang Allah jadikan dan izinkan perkara yang berlaku dalam hidup kita adalah untuk membawa kita ke dataran hidayahNya. Betapa ramai orang yang tersalah langkah dalam kehidupan... bila Allah berikan hidayah...merekalah yang paling hebat mencari Allah dan merekalah paling hebat memperbaiki diri.

Tapi, cuba kita bayangkan nasib-nasib kehidupan insan lain yang Allah memang tak kasih. Allah tak nak bagi hidayah pada mereka... dibiarkan mereka tenggelam dalam nikmat kehidupan dunia. Dibuka segala pintu kesenangan sehinggalah DIA akan membicarakan segala perbuatan itu pada hari pembalasanNya.

Nauzubillah.

Saya takkan putus asa berdoa. Sebab...saya yakin. Allah boleh buka pintu hati sesiapa untuk datang padaNya. Yakin!

FirmanNya yang bermaksud:

"...Kami siksa mereka dengan kemelaratan dan kesengsaraan agar mereka memohon pada Allah dengan kerendahan hati...

Tetapi mengapa mereka tidak memohon dengan kerendahan hati ketika siksaan Kami datang menimpa mereka? Bahkan hati mereka telah menjadi keras dan setan pun menjadikan terasa indah bagi mereka apa yang selalu mereka kerjakan...

Maka ketika mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami pun membukakan semua pintu (kesenangan) untuk mereka. Sehingga ketika mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka secara tiba-tiba, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa."

Al An'am: 42 hingga 44.

Scary kan? hu.

Saya pasti ada kalangan kita yang kenal dengan golongan sebegini. Yang mana...dulunya... Allah timpakan kesusahan untuk memberi mereka peluang kembali padaNya. Tapi, bila hatinya tak teringat pada Allah... tak teringat untuk kembali meminta pada Yang Maha Kuasa untuk mengambil kembali kesusahan tu... Allah terus biarkan dia tenggelam dengan nikmat kehidupan. Dijadikan kejayaan tu seolah-olah hasil usaha kerasnya semata! Terlupa bahawa sebenarnya... Allah yang menjadikan sesuatu itu berlaku dalam hidup kita. Sekalipun sekecil-kecil perkara!

Sehinggalah... bila tiba masanya. Yang Menguasai Hari pembalasan... yang akan menentukan kedudukan kita nanti. Allahuakbar. =(

Ya.. benar.

Allah juga telah berfirman dalam Surat CintaNya.. bahawa apa jua yang kita usahakan..kita akan peroleh hasilnya.

Allah juga yang izinkan segala usaha itu membuahkan hasilnya. Dan.. Allah juga yang berkuasa untuk menghalang sesuatu pada seorang hamba jika Dia kehendakiNya. Allah berhak buat apa saja! Ingat..

Kawan2..perasan tak?..

Perjuangan kita ni sangat hebat. Kelihatannya begitu hebat... masing-masing berusaha keras untuk meraih bahagian 'kejayaan' masing-masing. Masing-masing kita punya cita-cita masing-masing. Saya pun macam you guys jugak... I have so many things in my mind that I really want to do!

I really want to achieve my ambitions!

Tapi... cuba tengok apa Allah pesan pada kita.

kata Allah...

"Demi masa! Sesungguhnya manusia itu kerugian."

Allah kata.."pergi. Berjalanlah kamu di muka bumi ni..Kau akan rugi!"

Kalau ada ahli ekonomi yang pakar kata.. "kamu akan rugi.." kelam kabut kita selamatkan duit masing-masing... tapi, ini Allah yang kata! Sesuatu yang pasti! Allah bersumpah.. Demi masa, manusia itu kerugian. Maknanya...semua. Tak kiralah di mana kedudukan kita... professor ke.. doktor ke... orang terkaya di dunia ke.. semua. Semua rugi.

Tapi... Allah berikan PengecualianNya pada beberapa golongan.

"...kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati dengan kesabaran."



Allah beri pengecualian kepada orang yang beriman... Iman yang mengerakkan seseorang tu kepada kebajikan dan amalan yang soleh.

Tapi...tak cukup dengan itu sahaja.

'takpalah...aku dah beriman...aku beramal lah sorang-sorang... biarlah yang lain tu...'

Oh... tak boleh. Tak cukup untuk selamatkan kita daripada kerugian yang Allah katakan. Kalau Allah berfirman...

'demi masa! Manusia itu kerugian..kecuali yang beriman dan mengerjakan amalan yang soleh.'

Fullstop!

Mungkin ramai yang terselamat. mungkin ramai antara kita yang akan terselamat daripada kerugian tu... tapi.. Allah berfirman lagi...

'...yang saling menasihati untuk Kebenaran dan menasihati dengan kesabaran.'

Menyampaikan yang benar... mencegah kemungkaran, mengajak kepada kebaikan. Di kategori ni ramai yang dah tersekat. Dah tersangkut nak 'pass'...

apatah lagi.. bila Allah habiskan sehingga... '...menasihati dengan Kesabaran'.

Dah sampaikan kebenaran...dah bagus dah... tapi, kena teruskan perjuangan itu dengan kesabaran.

'Hm..takpalah..aku dah cakap dah kat dia..tak boleh mcm ni...kena macam ni... nanti kalau cakap banyak kali lagi..dia marah pulakk..'

Haa...ramai yang berada dalam kerugian bila tak mampu bersabar dalam menyampaikan kebenaran di jalan Allah. hm.

Sedih pulak rasa. hu. rupanya...saya pun telah rugi. Allahh..

Kawan-kawan...

Perjuangan yang kita sangka begitu hebat selama hayat hidup kita ni... rupanya telah merugikan kita. Kita sangka... bila kita berjaya capai ini..capai itu... dari satu tahap ke satu tahap yang semakin tinggi di mata dunia..rupanya, Allah dah kata yang kita telah RUGI.

Kerana kita tak berusaha menjadi golongan yang Allah kecualikan daripada Kerugian tu.

Kehidupan kita yang kita bertarung hebat. Tenggelam timbul dengan airmata kesusahan! Keringat... bagi mereka yang bekerja keras..bertungkus lumus menambahkan rezeki kehidupan...rupanya, perjuangan yang kita sangka sudah cukup hebat ini...

BELUM CUkup untuk selamatkan kita daripada KERUGIAN!

Too bad huh?

So...what should we do?

Should we just give up?... Definitely a BIG NO!

Jom kita sama-sama berusaha... berusahalah di jalan Allah. Saya kesal. Betapa ramai kalangan kita ni selalu salah tafsirkan perjuangan di jalan Allah. Samada kita sedar atau tidak.. kita Selalu pisahkan apa yang kita buat dalam kehidupan ni dengan ibadah kita kerana Allah.

Apa tu hajar?...

Macamana lagi... ok lah aku buat macam ni.

Hmm...

Maaflah. Ilmu saya terbatas. Teruskan mencari ilmu untuk memperbaiki diri kita. Membetulkan apa yang salah... Menambahkan apa yang benar dan baik.. inshaAllah.

Biarlah masa silam kita yang telah berlalu.
2012 pun akan berakhir lewat malam ni...
Kejarlah masa depan kita untuk garis penamat yang belum tentu.
Moga Allah redha sentiasa. InshaAllah.

Anggaplah.. atas apa jua yang telah kita lalui semua ini adalah satu tempoh yang Allah berikan peluang untuk kita terus meraih rahmatNya yang begitu luasss.. MashaAllah.. tak dapatlah kita nak fahamkan mereka yang tak mengerti Nikmat tentang rahmat Allah.

Bila nak datang satu-satu perkara jahat.. maksiat tu tak sampai lagi. Dia sudah terketar...takut!
Bila terjatuh ke lembah kesilapan tu... dia takkan berhenti memohon Allah mengampunkan.

Inilah insan yang Allah hiaskan di hatinya Iman. Sehingga dia benci pada kemaksiatan. Dia takut pada perkara yang mungkar.. yang boleh menjauhkan dia dari Allah. Bimbang pada apa akan jadi dengan Iman.



Allah jadikan dia sayangkan Iman.

Tapi...

ada golongan yang Allah jadikan..maksiat itu satu kebiasaan. Dia tak rasa apa bila berbuat dosa. Tak salah pun. Dan...dia pulak yang hairan tengok orang yang beramal soleh. Dia rasa pelik orang yang boleh berpurdah..menutup aurat... dia pelik dengan iman.

Golongan yang Allah kasih ni..bila dia sudah sayangkan iman. Hati dia pun tertarik dengan kebaikan. Dia jadi suka pada orang-orang yang baik.... dia tengok orang soleh..dia suka pada yang soleh. Dia tengok orang tak baik..dia tak suka. Walaupun orang itu dulu sahabat karibnya sekalipun. Baju tu..baju favorite dia dulu!... bukan dia yang tak nak...

tapi..Iman dia sudah tidak suka pada perkara yang mungkar.

Jiwa, hati dan Iman ini adalah perkara yang ajaib... Bila kita serahkan diri pada Allah... Allah sangat suka. Allah akan menjaga dia dengan baik.

Allah akan datangkan pelbagai perkara untuk kebaikan dia. Banyak yang Allah takdirkan..kita rasa hairan.

Bila Allah beri derita, dia mampu bersabar!
Bila Allah beri bahagia, dia akan bersyukur!

Hmmm...

'Ya Allah..jadikanlah kami sayangkan Iman...jadikan kami tetap di jalanMu. Halanglah diri ini daripada apa jua maksiat yang boleh menjauhkan kami dariMu. Jangan pernah biar kami terlupa padaMu.

Beri kami peluang untuk terus memperbaiki diri. Jadikanlah masa depan kami nanti...satu kebahagiaan yang teramat indah pada saat kita bertemu. 

Kami rindu ya Allah...rindu pada Engkau yang terlalu baikkk pada kami. 

Astaghfirullahal'azim...'

Amen. 

p/s: maaflah..panjang. cubalah hadam ye..hehe.. thankss sgt for reading. Sorry for anything ya.. Assalamualaikum.

Saya sangat sayang pada yang selalu mengingatkan dan menasihati saya. Terima kasih. =)




Monday, December 24, 2012

Kenapa Diuji sebegini sekali?


KENAPA AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
(Surah Al-Ankabut : 2-3)



KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah : 216)

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Surah Al-Baqarah : 286)


RASA FRUST?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
(Surah Al-Imran : 139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) & bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
(Surah Al-Imran : 200)

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar & mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."
(Surah Al-Baqarah : 45)

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka."(Surah At-Taubah : 111)


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
(Surah At-Taubah : 129)

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI !!!!!
"...dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
(Surah Yusuf : 12)

I said to Allah : "I hate life"
Allah replied :"Who asked you to love life??
Just love me & life will be beautiful!

Sahabatku, janganlah kau merasa takut, rugi & menyesal untuk meninggalkan sesuatu kerana Allah. Janji Allah itu pasti & Allah tidak pernah memungkiri janji-Nya. Sesungguhnya ada sesuatu yang lebih baik yang telah Dia takdirkan buat hamba-Nya yang tidak pernah berputus harap untuk memohon hanya yang terbaik dari-Nya. Takkan menyesal buat mereka yang melakukan sesuatu & meninggalkan sesuatu semata-mata hanya kerana Allah..

-Dipetik dari Allah Seeker blog - 

Allah Maha Baik pada hambaNya,
tidaklah Dia memberikan sesuatu melainkan untuk kebaikan kita. 

Jangan khuatir... Allah ada. Sangat dekat. Pergilah padaNya. 

BERDOALAH...
"..Dan apabila hamba-hambaKu bertanya tentangKu, katakanlah, bahawasanya Aku dekat

Aku memakbulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia bermohon kepadaKu. 

Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." 
(Al Baqarah: 186)




"....Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar."
(At Talaq:1)




Tuesday, December 18, 2012

Sukanya berbicara tentang Allah

"..hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.."

Itu baru ingat.. cuba try cakap2 bual2 tentang Allah.. pergh... bestnya sangat luar biasa. Sebab..makin kita mengenal Allah.. kita akan makin rasa kebahagiaan yang teramat indah. Sangat sangat indah.

Kalau kita cuba kenal RasulNya...kita akan rasa Baginda sangat 'awesome' dan 'hensem' kan? Apatah lagi bila kita mengenal Pencipta dan Pemilik kita... mashaAllah. Engkaulah yang Maha Baik pada hambaMu. :(

Dalam sebuah hadith...Baginda ada bersabda bahawa Allah telah berfirman yang bermaksud: 

"Aku berada sebagaimana yang diharapkan oleh hambaKu dan Aku selalu memberikan taufiq dan hidayah tatkala Aku diperingati oleh hambaKu, 

kalau Aku disebutnya dalam hatinya maka, Aku menyebut pula dia dalam hatiKu, 

kalau Aku disebut-sebutkanNya dalam khalayak, maka Aku menyebut pula dia dalam khalayak yang termulia..."

Tersedih dengan keharuan bila Allah berfirman begini. Betapa hebat kasih sayang Allah.

Dalam pada kita sangat bahagia dengan rahmatNya yang begitu luas... tak boleh lupa pada kemurkaanNya.

Cinta pada Allah adalah cinta yang luar biasa. Ia tak hadir dengan hanya sayang, kasih dan rindu. Tapi turut disertakan dengan rasa yang gerun..takut...akan azab siksaanNya... mengharap penuh pada keampunanNya. Bila berdoa, suara pun antara dengar dan tidak..begitu gerun pd Allah.

Bimbang pada tingkah laku kita yang boleh mengundang kemarahanNya.

Kita cinta pada Allah, kita tunduk juga padaNya.
Kita cinta pada insan..kita tak tunduk pada kemahuan mereka.
Sayangkan anak..tak tunduk pada semua kehendak anak.

Begitulah.. luar biasa cinta pada Allah.

Usaha kuat-kuat untuk mendapatkan syurgaNya...
Sedaya upaya menjauhkan diri dari nerakaNya...

Terpenting dalam usaha mendapatkan keredhaan Allah adalah dengan menjaga betul-betul perkara yang diwajibkan pada kita. Kalau ibadah sunat bagus..tapi yang wajib tak bagus..tak baguslah.

Suka benar aku ingatkan tentang perihal ibadah Solat. Sebab..kalau benar kita dapat jaga dengan amat baik solat kita..inshaAllah yang lain akan menjadi baik juga. :)

-------------

"Malaslahh... boleh tak kakak solat zohor mcm subuh tadi? dua rakaat je.." sambil sengih-sengih.

"Eh..mana boleh...zohor empat rakaat."

"hehe..."

Selesai solat.



"Maksu! dah..."

"ok...dah? baca doa. "

"doa apa?..tak reti.."

"doa ja apa pun...apa yg kakak nak?..mintak lah.."

"tak retii...doa mkn reti lah.."

Adoi. Maksu duduk sebelah. Sambil tadah tangan dan berdoa sama-sama. Ameen.

"Kakak... orang yang solat, Allah sayang... bila Allah syg... kakak mintak apa pun mesti dapat!"

Tercengang muka dia. Kelip-kelip mata berfikir kot.

"Betul..maksu tau lah...maksu selalu dpt..." aku sengih.

"Apa2 pun boleh? Maksu mntak apa?"

"Em..macam2 lah...suma dpt... " Aku senyum lagi biar budak 8 tahun tu tertanya-tanya.

Malam tu..masa pulang, dia masih berfikir. Akhirnya..

"maksu mintak apa dulu?"

"macam2 lah..maksu nak belajar pndai2... nak dpt ni..nk tu..semua mksu doa. Lps tu..Allah bagi je.."

"haa..kakak tau nak mintak apa! kakak nak mintak duit lah..."

Aku dengan pantas jawab.. "ha.. boleh! mintak lah!"

------------

"Maksu!"

"Apa?... "

"Tak dpt pun...kakak dah doa dah..tak dapat pun.."

"haha...kakak ni... mcm ni. Bila kita doa, Allah akan bagi. Mesti. Tapi..dgn cara..pd masa yg Dia suka. Kalau kakak dah doa...Allah akan bagi. Tapi..cepat atau lambat saja. Kakak kena sabar.. sebab tu Maksu pesan..kena solat. Bila kakak solat..lps tu doa, akan mustajab. Tapi mnx btul2.."

Pnjang lebar sikit. Mungkin dia berpuas hati...sebab tu senyum dan diam.

Selang dua hari daripada perbualan tu..

Maksu tengah kemas beg.. terjumpa RM1..terpandang budak kecik tu. Tak jadi simpan dalam dompet, terus dihulurkan pada si kecik.

"Nah! untuk kakak! upah hari ni tolong Maksu. "

"Wahh..." trus diambil. Sengih.

Sebelum sambung kerja..dia kata.. "haa..hari tu kan maksu dah kata.. tengok, Allah dah bagi dah doa kakak!"

Bercahaya muka dia. "A'aaa laahh.!!"

Selang sehari. Pak Teh hulur.. "nah RM3! Kakak dah tolong Pak Teh tadi..."

Happy betul aku tengok dia.

"Allah bagi lagi laa... "

"Betul lah Maksu..."

"Sebab tu kena jaga solat.. kena sabar..kena doa. " Kami senyum.

"dah! cepat! kemasss..."

"Sabarr.. sabar sikit maksu.."

Adeh. Terkena pulak. ;)

--------------

Kadang-kadang tak mudah. Jujur..sangat susah bila aku kenangkan nak sampaikan rasa cinta Allah pada mereka.

Em..nanti aku cuba sampaikan penulisan baru untuk cabaran kita dalam mendidik ni... kalau si kecil lain caranya..yang dah besar pnjang tu pun lain pulak ceritanya. huu.

Jalan Allah tak mudah. Tapi... penghujungnya manis sangat. Dan..dalam kita berusaha untuk Allah.. niat kena ikhlas.. Allah akan tolong. Bukan mudahkan...tapi beri jalan dan bimbingan.

Aku yakin.

Mereka yang bercinta dengan Allah akan rasa betapa hebatnya kebahagiaan dekat padaNya.

Please... Put Allah first and you will never be the last. 

Allah must come first in everything we do.
Berusaha untuk Allah.

Jaga hati, jaga iman. =)



Tuesday, December 4, 2012

Subhanallah, Istighfarlah...

Tak lama sebelum ni.

Aku juga seperti kalian... kita sama. Kita semua pernah merasa apa itu susah, apa itu derita, apa itu sedih. (Bukan maksudku untuk melihat sudut-sudut 'tak best' tentang kehidupan, tapi..aku nak kita menikmati setiap yang 'best' dan 'tak best'.)

Kadang-kadang kita duduk, kita terfikir..

'Jika Allah tak bagi banyak derita, alangkah sombongnya diri ini.' 

Mungkin ada antara kita kenal dengan insan..atau mungkin kita sendiri pernah mengalaminya. Betapa angkuhnya diri kita ni sehingga tak boleh ditundukkan oleh nasihat atau kata-kata orang untuk kebaikan. Betapa sombongnya kita ni sehingga rasa diri hebat dan cukup baik sehingga terjatuh ke lembah kesilapan.

Tak dapat dileburkan keangkuhan tu dengan kata sehinggalah dia ditimpa satu ujian yang besar pada dirinya... barulah rebah. Tunduk dengan keinsafan yang tinggi untuk bertaubat atas keangkuhan dan merintih pohon pertolongan. Baru kita sedar hanya ALLAH sahaja Penolong bagi segala-galanya.

Kemudian bila baca,  'Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya Engkaulah tempat kami mohon segala pertolongan'... 

Baru meresap sehingga ke jiwa. Baru dapat rasa apa nikmatnya bila berdoa dan masa itulah Allah melimpahkan rahmat untuk sesiapa yang dikehendakiNya. Masa itulah Allah berkata, 'tunduk padaKu, Aku akan selamatkan kau dari takbur dan kesombongan!'



Mustajabnya doa kita.. bergantung pada jantung hati kita. Bila kita benar-benar taddaru', benar-benar tunduk. Doa yang datang dari hati yang begitu tunduk kepada Allah, benar-benar meminta pada Allah... maka doa itu akan mustajab.

Betapa ramai orang dalam dunia ni tahu bila berdukacita, derita..ada masalah, berdoa pada Allah. Tapi, berapa kerat dalam kalangan tu yang mustajab doanya.

Kejap.. Em, manusia... kita semua ada macam-macam derita dalam hidup kita. Ada kesusahan..tak kisahlah kecil atau besar.. tapi, sangat ramai yang dapat derita dan ujian. Tapi kalau Allah tak campakkan dalam hati satu perasaan untuk Kembali pada Allah, dia takkan dapat doa yang dipinta.

"Wei...macam-macam masalah..bangunlah..qiam. Solat..doa. Minta pada Allah..bangkitlah..ni peluang, khusyuk.."

"Dah solat dah..tak jadi."

Hm, dia boleh kata tak jadi. Allah tak bagi pada dia perasaan tu. Perasaan yang benar-benar merintih pada Allah sehingga dia kembali pada jalan Allah. Dia boleh menangis pada orang..tapi tak boleh menangis pada Allah. Allah tak bagi. Astaghfirullah... nauzubillah..

Jaga-jaga. Mungkin Allah tak kasih. Sepatutnya..bila Allah bagi derita, cepat dia khusyuk berdoa.. menangis meminta.. tapi kalau Allah tak bagi perasaan ini..hm.. kita minta ampun banyak pada Allah. Istighfar.. supaya Allah bagi perasaan itu.

Istighfar. 

Minta agar Allah bagi jantung hati yang khusyuk. Jangan hanya Allah bagi derita.

Banyakkan istighfar. Janji Allah dengan istighfar ada dalam Quran. Nabi Nuh..offer pada kaumnya dengan sesuatu yang boleh memadamkan segala dosa dan kesalahan mereka...

"Sehingga aku berkata (kpd mereka): Pohonlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya Dia Maha Pengampun (Ghaffar)..

Dia akan menghantar hujan lebat mencurah-curah kepada kamu,

dan Dia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak pinak; dan Dia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir dalamnya.)". 

Surah Nuh ayat 10 hingga 12.

Allah itu Ghaffar.

Kita sering terjemah Ghaffar sebagai Pengampun. Tapi sebenarnya..maksud Ghaffar bukan sahaja Pengampun tapi Menutupi.

Kalau Allah tak tutup aib kita..susah kita. Tak ada yang bersih daripada dosa dan kesilapan serta keaiban. Tapi, Allah itu Ghaffar. Allah tutup. kita minta..astaghfirullahalazim..

Insan sesuci Imam Ahmad ada berkata pada orang yang datang dan memujinya,.. "Jika kau tahu tentang apa yang ada dengan dosa dan kesilapan aku, nescaya kamu akan mencampakkan atas kepalaku pasir."

Tapi Allah Ghaffar. Dengan rahmatNya lah kita sentiasa senang dalam hidup. Dengan rahmat Allah, kita bersabar dengan ujian hidup.

Ramai orang datang pada Hassan al Basri... mengadu tanaman yang tak subur, rezeki yang tak cukup, rezeki anak yang masih belum ada..

Jawapannya tetap sama - "Istighfar".

Kerana Allah yang janji dalam Quran, dengan istighfar... Allah akan turunkan hujan, suburkan tanaman, berikan anak pinak dan harta kekayaan.

Ya, benar. Allah beri rezeki, harta dengan kadarnya.. tapi, Allah takkan pernah memiskinkan hamba yang beristighfar padaNya. Allah akan mencukupkan.

Ibni Taymiyyah. Pada dirinya sendiri.. "Bila aku ada persoalan yang aku tak dapat selesaikan.. kadang-kadang aku beristighfar lebih dari 1000 kali. Sambil berjalan..'astaghfirullahalazim'.. dgn penuh makna. Lalu aku dapati Allah akan keluarkan aku dari masalah itu."

Kawan-kawan.. em..jom kita banyakkan istighfar. Cuba sebanyak yang kita mampu.. ucapkan dengan penuh makna.

Kemudian, kita sama-sama cuba bandingkan dengan hari-hari lain. Kita akan dapati Allah membaiki urusan kita malah memberi banyak perkara yang kita takkan sangka.

Cubalah. sama-sama ya..

InshaAllah. Yakinlah pada Allah.



p/s: Seperti dikata tadi.... aku boleh cuba sampaikan sebanyak mungkin. Tapi..bila hati kita benar2 rasa... baru kita akan dapat menikmati segala kebahagiaan yang datang daripada rahmat Allah.

Kalaulah kita tak rasa perasaan itu... banyakkan istighfar dan minta agar Allah kurniakan hati itu. inshaAllah. Aku juga sama macam kalian yang lainnya. Sedang berusaha. Berusaha mencari redha Allah. Jom. Kita kena teruskan... jangan dibazirkan hidup sehingga terlupa hidup kita bersama Tuhan. Allah ada. InshaAllah ya...

Moga Allah redha.






There was an error in this gadget