Bismillahirahmanirrahim
"Aku memilih untuk berada di sini bukan kerana sudah penuh ilmu untuk berkongsi apatah lagi mengajar. Tapi, kerana ada satu rasa ingin aku sampaikan kepada kalian biarpun sebesar zarah, ku harapkan redha dariNya. Penulisanku adalah sebuah penceritaan yang kadang aku tak dapat ungkapkan dengan kata-kata atau bicara. Harapanku, luah rasa dan pandanganku yang tak seberapa ini mungkin boleh kalian ambil sedikit ibrah darinya dan semoga ada pula satu semangat yang ingin ku suntikan dalam hati-hati kita biarpun sekelumit cuma."

Sunday, December 15, 2013

Tangisan Iman

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah. 

Diberi peluang utk menulis. Maaf... i feel bad about myself for not writing for quite some time

Jika iman benar-benar meresap dalam hati, secara automatik kita akan mampu menangis kerana Allah. Orang beriman merasakan Allah lebih dekat daripada segala-galanya.

Jadi, apabila merasakan dirinya jauh daripada Allah, dia akan menangis.


Dosa, maksiat dan kemungkaran adalah penghalang untuk kita dekat dengan Allah. Sengaja atau tidak, bila kita berdosa, kita akan berasa sangat menyesal dan menangis. Em, macam bila kekasih terpisah daripada kekasihnya, tentulah berasa sedih. Dan kesedihan itu akan menghadirkan tangisan.

Oleh itu untuk menangis, nilai dan muhasabahlah diri sama ada jauh atau dekat diri dengan Allah. Kenangi dosa-dosa kepada Allah dan sesama manusia. Hasan al Basri pernah ditegur kerana keterlaluan dalam kesedihan dan ketakutan kepada Allah.

Beliau menjawab: "Yang mmbuat aku tidak tenang ialah kekhuatiranku bahawa Allah akan melihat sesuatu yang tidak Dia sukai pada diriku lalu membenciku dan berfirman, 'Pergilah! Aku tidak akan mengampuni dosa-dosamu kerana Aku tidak akan membalas apa-apa yang tidak pernah dikerjakan.' "

T_T

Allahuakbar.

Hati yang keras tidak akan mampu menangis seperti tanah yang keras tidak akan dapat menakung air. Jaga dan peliharalah hati dengan selalu menghadiri majlis ilmu, solat malam, baca Quran, sedekah, iktikaf di masjid dan bertaubat. Jangan biarkan hati terpinggir daripada tazkirah, mau'izah dan nasihat-nasihat iman.

Para sahabat Rasulullah Saw yang kuat iman pun istiqamah mendengar nasihat daripada Baginda Saw. Al'Irbad bin Sariyah berkata: "Kami semua diberi nasihat oleh Rasulullah, semua hati menjadi takut dan menitiskan air mata kerananya..." (Riwayat al Hakim).

Orang mukmin akan banyak menangis berbanding ketawa.


Namun itu bukan bererti mereka menjalani hidup ini dengan muram, bungkam dan putus asa. Sebaliknya, tangisan mereka itulah obor yang menyalakan semangat untuk berbakti kepada Allah dan berkhidmat untuk manusia. Air mata itulah yang memadamkan rasa marah, hasad dan khianat yang berpunca daripada sifat rakus kepada dunia.

Dengan menangis di dunia, orang mukmin akan ketawa di akhirat. Di sanalah tempat hati dan jasad berehat. Di destinasi itu tidak akan ada lagi tangisan. Semuanya ketawa ria.

Dan itulah ketawa yang terbaik! Kata bijak pandai, "One who laugh last, laugh the best."

Dunia tempat berduka, akhirat tempat bersuka. Berduka kerana rindu kepada Allah. T_T
Bersuka kerana nanti dapat bertemu dengan Allah.

hmm.

Tangisan iman. Tangisan yang membawa aman. Carilah airmata itu. Carilah hati yang mampu menangis. Jika tidak, menangislah kerana diri sudah tidak mampu lagi menangis!

"Not being able to cry is the Real Sadness." - Yasmin Mogahed.

Allah is waiting for us.
To come back.

It's never too late.
Start. Make action.

So that, we will be qualify for His Rahmah. InshaAllah.


Petikan - Solusi 62 - Airmata Iman. (Ustaz Pahrol)

Sunday, November 17, 2013

Malam dan siang saling itu silih berganti.

Bismillahirrahmanirrahim.

“Maka bersabarlah engkau, dengan kesabaran yang baik.” (al Marij:5)

Hidup kita tak pernah sepi daripada kesusahan, kesakitan dan ujian. Ada masa kita rasa penat sangat. Nak berehat. Nak lepaskan diri daripada semua kesukaran ni.

Bila bernafas, rasa sesak tak berhenti. Teringin benar kalau dapat lari dari semua ni.

Tapi, Allah … subhanallah. Allah tidak mahukan apa-apa jugak kesusahan melainkan kesenangan bagi kita.

“Eh kejap hajar! Mcmna pulak… tapi kan Allah selalu uji kita.”

*tersenyum*

Memang. Bila kita jatuh sakit, kadang-kadang sehingga memerlukan kita dibedah. Sakit tak nak lalui semua tu. Nak kena suntik lah apa… semua sakit… tapi kenapa kita rela dirawat ? Sebab kita tahu kesakitan sekejap itu untuk menyembuhkan kita.

The same goes to Allah.

Bukankah Allah itu Penyembuh segalanya?

Bukankah Allah itu Maha Baik?

FirmanNya yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah mengkehendaki kemudahan bagimu, dan Dia tidak mahu kamu menanggung kesukaran.” (2:185)

T_T

Kalaulah ujian itu tidak dipilih untuk kamu, masakan kamu akan sembuh daripada kesakitan. Sakitlah sekarang kerana Allah tahu kesakitan itu sebentar dan dalam lingkungan kemampuan kamu. Kerana sesungguhnya Allah tahu ada ‘kesakitan’ yang kamu Tidak akan Mampu untuk tanggung – yakni sakit azab ‘disana’. Nauzubillah.

Sepertimana kamu inginkan kerehatan daripada masalah, kesedihan dan kesakitan. Allah berikan kamu kerehatan itu. Subhanallah. Lihatlah apa Allah curahkan kasih sayangNya dan kebesaranNya.

“Katakanlah (Muhammad), “Bagaimana pendapatmu jika Allah menjadikan untukmu malam itu terus menerus sampai hari Kiamat. Siapakah tuhan selain Allah yang akan mendatangkan sinar terang kepadamu? Apakah kamu tidak mendengar?”

“Katakanlah (Muhammad), “Bagaimana pendapatmu jika Allah menjadikan untukmu siang itu terus menerus sampai hari Kiamat. Siapakah tuhan selain Allah yang akan mendatangkan malam kepadamu sebagai waktu istirehatmu? Apakah kamu tidak memerhatikan?”

(Al Qasas: 71 & 72)

 Kesedihan dan ujian tu rapat sangat maksudnya dengan kegelapan atau keadaan yang tidak boleh dilihat tanpa cahaya. Renungkan apa yang Allah katakan…

“Siapakah tuhan selain Allah yang akan mendatangkan malam kepadamu sebagai waktu IStirehatmu?”

MashaAllah. Tak perasan kan… betapa sebenarnya ujian Allah itu adalah satu peluang untuk kita BEREHAT. Pada masa kita gembira… kita tak berehat daripada dunia. Kita sibuk dengan urusan kita… sibuk menyayangi dunia lebih daripada Penciptanya. Kita lupa untuk kembali pada Allah.

Dan kerana rahmatNya, Allah hadiahkan ujian-ujian ini untuk MeREHATkan kita.

Hati kita penat. Hati kita sakit.

T_T

Subhanallah.

“Sayangnya Allah pada kita.”

Buta sungguh hati ini.

‘Malam’ itu adalah waktu berehat kita.

Ambillah peluang bila dipilih Allah untuk melalui ini semua, untuk mengenal erti kesabaran, erti tawakkal, bergantung dan mencintaiNya.

Supaya bila waktu ‘malam’ berlalu, waktu ‘siang’ akan muncul dan kita tetap dekat denganNya. Hati tak lupa pada kenangan indah bersama dengan cahayaNya semasa kegelapan itu. 

Jangan takut. Jangan sedih.

Saya yakin kamu boleh!

Allah pilih kerana Allah inginkan kebaikan untuk kamu. Allah ingin leraikan rasa rindu pada suaramu. Apalah yang ada dengan dunia ini melainkan hati-hati yang sentiasa bertaqwa dan rindu padaNya ?

Basahkan lidah dengan istighfar, zikir

Hadapi semua ini sepertimana diajar oleh Allah kepada kita dan juga ditunjukkan oleh para Rasul kita.

Innalillahiwainnaillaihiraji’un.
(Kami ini milikMu dan kepadaMu lah kami kembali.)

Laillahailla anta subhanaka inni kuntum minazzalimin.
(Tidak ada tuhan selainMu, Maha Suci Engkau sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang zalim.)

T_T

Bahkan Allah kata dalam Quran semasa Nabi Yunus a.s terperangkap dalam kegelapan demi kegelapan. Berlapis-lapis. (yg kita perasan kita hari kita dah gelap sgt dh. :p ) 

Dan Itulah bacaan Nabi Yunus a.s sehingga Allah keluarkannya daripada kegelapan-kegelapan itu. Dan Allah tegaskan: "Had he not had that response, he will stay in there until the end of time." 

MashaAllah. 

Let’s come back.

----------------------------------

Ya Allah ajarkanlah aku untuk melepaskan. Ajarkanlah aku untuk melupakan. Berilah aku kekuatan sepertimana Engkau kuatkan hamba-hambaMu yang lainnya. Kerana aku tidak pernah kecewa berdoa padaMu.

Kali ini semuanya tetap dalam perancangan indah dan terbaik dariMu.

Alhamdulillah.

Amen.



Thursday, October 24, 2013

The beautiful mercy of Allah: We still shut our eyes.

Bismillahirrahmanirrahim....

Sebuah kisah daripada seorang syeikh, Imam.. (i wasn't sure how to spell his name. hu.) 

I was just finished my Fajr prayer and I was sitting at the river. 
Looking at the water flow. 
And I saw a scorpion.

The scorpion was running very fast and I thought it was going to attack me. 
But, it passed by me. 
And ran towards a turtle. 
It wanted to attack the turtle.

But, then... when it was about to attack, the scorpion stopped. 
It turned around and ran back at my direction. 
And I thought, it will get me. 

But, it ran passed me. 

I was so curious about the scorpion and I followed where it was going. 
Then, I saw a man was lying. He was sleeping. 
The scorpion was running towards his direction and at the same time, 
a snake was going to bite that man. 

The scorpion jumped towards the snake and bite the snake. 
The snake was killed and the scorpion died too. 

And I thought to myself, "Subhanallah... Allah SWT makes all these happen because of this man. I want to wake him up and tell what happened." 

I woke him up and he was drunk. 

I thought he was someone special to Allah SWT and I wanted to ask for his du'a. But, there he was. 
Drunk. 

I said: "Subhanallah."
He said: "What?.." 
"I saw Allah SWT mercy upon you and I thought you are someone beloved to Allah SWT. I wanted to ask for your du'a. And... you were drunk??" 
"What happen?" 

I told him the whole story. 

And he broke down. 

"Ya Rabb, as much as I disobey You, You did all that for me?" 

He repented. 

Subhanallah.

hm.

Kadang2 ada masa, terduduk... fikir banyak tentang diri.
How much  I have wasted all my years of living...
tak ambik peluang kenal Allah,
nak bercinta dgnNya.

Nak tau untuk apa saya bangun, berwudhuk dan berdiri di hadapan berkali2~
Setiap hari!

Dan Allah itu Ar Rahman, Ar Rahim.

'Langkah' Nya jauh lebih pantas menghampiri.
Kalau tidak kerana rahmat Allah,
mana mungkin hati kenal apa itu erti cinta.

ALHAMDULILLAH. 

T_T

Kita tak selalu ambik masa renung dan berfikir,
betapa banyak Allah selamatkan kita daripada 'ular' dan 'scorpion' mcm tu kan?
Dan betapa banyak pulak kita selalu lupakan Allah?

T_T

"Ya Allah, kami telah menzalimi diri kami sendiri, jika Engkau tidak mengampuni dan melimpahkan rahmat pada kami, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang rugi." (Al A'raf:23)



p/s: kisah benar tu shared by Omar Suleiman. I was touched, so i thought sharing with all of you would be very nice. inshaAllah. :)




Friday, October 4, 2013

"I want to come back but, I don’t know how?"

Bismillahirrahamnirrahim. 

Alhamdulillah. (it's Friday, don't forget to read Surah al Kahf.. :)  )

Please allow me to fully write in English today. I hope to address this to Everyone no matter where or who they are. Hopefully, this will help any of us including me, inshaAllah. (And, I couldn’t remember when was the last time I write in full English. Hehe…)

Some of us think that our sins are so big and great to be forgiven.

“I am so dirty. Full of sins, how is it possible for me to come back?”
“Does Allah still love me?”
“I drink, I commit crimes, I had wronged myself. How can I be forgiven?”
“I really want to be a better Muslims, but, I think it’s impossible.”

All these thoughts are whispers from shaytan. They always want us to Lose hope just like they did last time. Never despair. 

First, what we should do is to LOOK Away from our sins and starts to look at Allah’s Mercy and you will find His Mercy is much greater than your sins. And also, Allah doesn’t get tired of forgiving. Allah is obviously not like us – human.

But, realizing that, to get the Mercy of Allah we must be sincere in our repentance. We can’t lie to God when obviously Allah knows All things inside or outside our chest.

And also, we must remember that, Most of people get deceived by themselves. They always ‘dream’ to get His Mercy without realizing that ‘dream’ can take them nowhere if they don’t act. And, most of us end up leaving this world without doing any good things or without being Forgiven. Nauzubillah… . T_T

The Big Question is –
“I Want to Come Back to Allah, but I don’t know How??”

1. Have a sincere intention.


Either we realize it or not – We act based on What we Feel Not on What we think. We tend to follow our heart. Thus, if the heart is good (salem) or sound, the Whole action of the body will be good. But, if the heart is sick or dead, our action will be bad or really bad. Hmm…

This has been emphasized by Rasulullah SAW in his hadith right?

Yeah… so.. bring it on. Eh. Haha.

Start to have the truthful heart ya!

The Movement of your heart will transform your actions.
And, you know what?
Allah knows.

He will make it easy for you. You think Allah doesn’t want you?

He said “ I am closer than your jugular vein.” (Qaf:16)
He also declared Himself that His Mercy supersede His wrath.
MashaAllah… and Allah also mentioned in a hadith qudsi that, when we come with one step, He will come with 10. When we walk, He will come with speed. Subhanallah. Hmm. T_T

Well, everyone may have a turning point right? I have mine. T.T
(Cryingg…~)

2. Make Du’a.
Yes!!! I am so seriousss about this! Ask! And Allah will give!!
Oh, you don’t believe meee?

“Call upon Me, I will respond to you.” (Ghaffir: 60)

T_T

Look at the structure of that Ayah in the Quran, how direct Allah address Himself – “ME”. And How He said with the word “WILL”. This means, He Will definitely give when you ask.

We just need to believe it. If you don’t believe in Allah, you will not have all these rewards.

“I am like how My servants perceived me.”

Make du’a… ask Allah to make it easy for you to leave your sins.
You’ll see the miracle inshAllah. T_T

3. Act on the burst motivation.
Well, you know.. when at that moment we get the motivation, we feel that we really want to change, quickly act on that. That’s when your heart will feel very great in doing things. InshaAllah.

4. Make a promise to Allah.
You must prove to Allah how you would really want to change. Practically, we should make a promise to Allah. And, promising with Allah is like no other promise we ever did to any person.

Make your own personal promise.
Different people might ‘fighting’ with different sins.
It’s a Mujahadah.
The fight never ends.

All the best. :)

5. Make a SACRIFICE.

Yes, please note it’s a big word there. Huuu.

Make a SACRIFICE.

Something is call a sacrifice if it gives you pain. It’s hurting you. Do it. Leave or give up something for the sake of Allah.

If you keep on doing a certain sin, Leave it.
If you engage in a Haram relationship, leave it.
If you are attach to something from Dunya, detach from it.
(I’m going to say moreee about this point. Hehe.. bear it with me okay? Hehe.)

First, look at what Allah says in the Quran: “By no means, shall you attain righteousness unless you give (freely) of that which you love and whatever you give, Allah know it well.” (Ali Imran: 92)

MashaAllah. :(

Put what Allah love Over what you love.

Allah’s blessings is much more important than anything else.
I would like to make it clear inshaAllah, that…

When we enslave ourselves to Allah, Allah will free us.

We are free from pleasing anyone,
From running for anything.
Because we already have Allah.
What more could we possibly ask if we have Allah.

That’s how it works.

If you run towards the Dunya, you will lose both – Dunya and Akhirah.
If you run towards Akhirah (Allah), you will get both – Dunya and AKhirah.

Subhanallah!

(Okay..okay. We are talking about sacrifice, right? Haha. Hu.)

Rasulullah SAW also had emphasized:
“When we give up something for Allah, Allah will replace it with something greater!”

Allah will not take it lightly. Actually, Allah will be soooo happy to see how much we can do things for HIM. It’s like…

“Look at My slaves, how they worshiping Me when they don’t even see Me.” (Yassin:11)

T_T 

Don’t be afraid to sacrifice anything or anyone you love because, Allah is the One who controls EVERYTHING.

Exactly like the stories Allah told us in the Quran.
Ibrahim a.s had to sacrifice his own son, and Allah replaced it with something else.
Mother of Musa a.s had to let him go in the river, and Allah brought him back to her.

Hmm… please read more on my previous post – Allah cares that much - (but, it’s not fully in English, sorry. hu.)

Alright, lastly…

6. Istiqamah
“What if I come back to the sins?”
“How I want to be Istiqamah (firm)?”

Istiqamah is about standing firm.
We must be firm with our intention, dream or motivation.

Just like those who really take care of their body shape, they will consistently work out and eat properly or follow certain regulations. The same goes to our heart.

We need to work out.
We need to feed it.

And the only food for the heart is  - the Remembrance of Allah.

We need to consistently remember Allah in our life.
Salah. We need to pray.
Pray Five times.
Pray on time.

It’s like we are going to have a date with someone we love, how can we be late in the appointment?
We want to go for an interview, how can we be late for it?
The same goes to our date with Allah, how can we come late when we want HIS Love???

Zikr is also very important.
While driving, while doing your work, while jogging, working,
Waiting for your bus, waiting for the class, or whatever.
Keep your tongue moist!

With zikr. Istighfar.

You will see changes in your days. InshaAllah. T_T

The heart tarnishes. We need to polish it with Taubah (repentance).

The sins or dirt will create a veil between you and Allah. To know more about repentance, maybe next time from me. But, you can find it in many books, blogs, and obviously QURAN.

I would really love to remind you and myself, inshaAllah
If we truly LOVE Allah, we should Love His Rules.
His commands are for our own good.

So, guard ‘the gates’.
Your eyes,
Ears,
Tongue,
All these are the gateways to your heart.

You may not realize it.
But all these, will make our heart dirty if we don’t guard it.

Let’s make du’a to make it easy.
I mean - A LOT.
Seriously!

InshaAllah, I do believe, if we are sincere,
Allah will not leave us.

If don’t believe me.
Make du’a,
And Allah will never forget.

Hope to see you in Jannah, and we will talk a lot about our Success and Sacrifice.
Amen.

May Allah make us among those people who He love.




Reference from “Yasmin Mogahed – I want to Come back to Allah, but Do not know how.”



Sunday, September 29, 2013

Some pages of others' life: Shatter my heart into pieces.

Situasi 1: 

"Eh...tak solat lagi kan?..."
"ah? haa... ada telekung tak nak pinjam?"
"Err...alamak, sy 'tak blh' solat... telekung kmu kenapa?"
"em..kotorr..." Sambil memakai tudung dan 'make up' nya...
"takpun...ambk la kain apa pun utk cover dlu... janji tutup aurat. Boleh solat dah." Masih cuba mencari jalan.

'Mana boleh biar dia tggal mcm tu jee..'

Kata-katanya seperti angin lalu. Solat jadi berat. Meninggalkannya jadi ringan.

T_T

Situasi 2:

"Klu kmu nak tau.... sebenarnya saya ni ada anak angkat."
"Oohh.. knp ambk anak angkat. Kmu susukan dia ke?"
Hairan sebab dia msih bujang.
"A'a...sy makan ubat. Sbnarnya tu anak kawan baik sy... dia taknak anak tu."

Hm.

"Oh.." muka steady cuba berlagak biasa.
"Dulu dia terlanjur.. ni bukan prtama kali. Lps tu, sy dpt tau dia nak buang anak tu... sy tak sampai hati. Terus sy cpt mnx nak jaga dia."
"Oh.... kwn baik kmu tu mcmne? dia ok?"
"Sy jga dia... sy nasihat dia... tapi sy pun bru tahu tu bukan prtama kali. Sblum ni prnh buang lah...dia kata dia tak nak budak tu."

Astaghfirullahalazim. Dada jadi sebak. Tahan marah dan sedih.

T_T

Situasi 3: 

"Kmu selalu ke dgr cerita bdk tu? Apa lagi dia crita kat kamu?"
"Hari-hari! Kdg2 kmi dgrr jela..."
"betul ke? btul semua cerita dia tu?" Saja mnta kepastian.
"Apa dia cerita?"
"Erm...pasal anak angkat dia...? Kwn2 dia..."
Dia tersnyum sinis.
"Kenapa? Betul tak?"
"Bukan anak angkat. Anak betul dia."

"Astaghfirullahalazimmm. Takkanlah... "
Sebak tahap tak tergambar dah ni!
"Hbis pasal kawan dia tu?"
"Memang btul la tuu... tpi, tu anak dia. Baru2 ni dia cuti. kmi tak bgtau sbb rupanya dia pergi hospital."

Mata dah tak boleh berkedip.

"Dia makan ubat. Gugurkan bru2 ni... lepas tu... dia jatuh. Sbb tu msuk hospital."

Astaghfirullahalazimmm... rasa nak menangis sekuat2nya.

Situasi 4: 

"Kenapa ni?"
"haa...takda apa... pening."
"Knp pening?..."
"er..bkn. sy rs sedihh sgt."
"knp? sbb sy cerita ap sy dh buat utk kwn sy tu?"
"err..."
hm.
"err...haa..tu pn iye jgk. tpi, rs sedih sbb...

sbb...msih rmi kt luar sana yg perlukan 'pertolongan.' "

Dia cuma tersenyum. Wlupun sy cuba cari seribu satu perkataan utk fahamkan...

"Fhm tak mksud sy?... fhm tak ap sy cuba kata?"
"Faham..kmi faham.."

Hanya mampu menangis dlm hati.

Betapa ramai yg Tahu, tapi tak faham.
Betapa ramai yg Faham, tapi tak rasa.
Tak sedar.

Siapa ingin kita salahkan?

Beratnya rasa. Sebab, rasa sedih. Allahuakbar. Mata masih memerhatikan gelagat orang lain. Ish... nak marahkan si Adam yg melihat mereka ni... utk apa? Sedangkan saudara2 hawaku ni yg tidak berusaha utk menjaga dirinya sendiri.

Ya, memang mereka salah kerana tidak menjaga pandangan.
Kita juga sangatlah bersalah bila tidak menjaga aurat, Adab dan Pergaulan!!!

Benarlah. Dunia dah nak berpatah balik ke belakang.

Punca semua masalah ini pd pndangan sy lah:
1- Mereka tak kenal Allah.
2- Mereka tak kenal Islam.
3- Mereka Sudah Lupa tujuan asal kita.

Smua ni boleh berlaku disebabkan banyak faktor. Boleh jadi, dia tidak mendapat ilmu, persekitaran yg baik... dan memang dibesarkan begitu. Bahkan hal keluarganya juga sudah diceritakan smua. Astaghfirullahalazim.

Saya mencari-cari dimana jalan untuk saya tunjukkan apa itu Yang Benar, apa Yang Salah.

Mati dalam lamunan, kesedihan dan kemurungan sendiri. Sy tahu dia hairan. Tapi, saya jauhhh lebih hairan. Simpati. Yg menyedihkan bukan apa... mereka tidak tahu kenapa saya bersedih.

They really don't know where things had went wrong! 

Segala apa yang kita baca, hayati daripada Quran... semuanya terbukti nyata. Apa yang Allah ceritakan ttg masa lampau, masa sekarang sehinggalah masa DEPAN... smuanya Memang Benar. Subhanallah.

Makin kuat keyakinanku pada janji2 Nya.

Astaghfirullahalazim.

Diri ini terlalu banyak kekurangan dan khilaf juga. Tapi,
Entah apa yg ada pada kita.
shgga Allah masih sayangkan kita.
Diberi peluang untuk 'Melihat'.
Allah pilih siapa yang akn mndapat hidayahNya.

Tak henti hati ingin beristghfar. Tak mahu rasanya hati ini sekali2 jauh dari Allah.
Benarlah janji2Nya.

"Janganlah kamu menjadi orang-orang yang lalai kepada Allah sehingga Allah menjadikan mereka lalai (LUPA) akan diri mereka sendiri. Mereka itulah orang2 yang fasik" (Al hasyr: 19)

"Dan dikatakan kepada mereka: "Pada hari ini Kami akan melupakan kamu sepertimana kamu melupakan pertemuan dengan harimu ini." " (Jaatsityah:34)

Habis?? macamana nak buat ni??

1- Perbaiki diri kita terlebih dahulu. 
Tambahkan ilmu. Kuatkan iman, hati, amalan. Mohon pertolongan, perlindungan, petunjuk dan kasih sayang Allah. Sentiasa harapkan keredhaanNya. Any heart can turn. It never remain the same. Sebab tu kena sntiasa minta hidayah dan bimbingan Allah utk kita kenal dan beramal ibadah kpdNya.

2- Dekatilah 'mereka' dgn cara yang berhikmah.
Saya tak mampu nak hurai panjang. Masih byk kekurangan dlm soal ini. Setakat yg mampu, saya akan berusaha.

3- Banyakkan berdoa.
Mohon hidayah, ilmu, agar Allah menjadikan kita dan keturunan kita hamba2Nya yang soleh, solehah...dan diredhaiNya.

Semua masalah ini berpunca daripada SATU HATI sahaja.
Bila satu demi satu hati yang sakit dan akhirnya mati....
Ia membunuh sekalian umat manusia.

Dan Allah tidak lengah terhadap apa yang kita kerjakan.

Ya Allah...aku mohon ampun padaMu.



p/s: maaf... I have to share the stories... because they had shattered my heart into pieces. These few weeks... so many things had happen. It's killing me... I need to 'rest'. Jauh sekali utk memburukkan sesiapa. Sekadar ingin mengambil dan memberi pengajaran inshaAllah. :(

Hopefully, the stories can attract your attention and concern. How much we have gone far from Allah.. How much we have forgotten Him. There are so many people need your help, your guidance, concern, love and care.

If we don't change ourselves, our heart today....
Another heart might be dying right now.

Astaghfirullahalazim.

Just Because We- Don't - Care!



Monday, September 9, 2013

Terima kasih untuk itu IV: Ini episod akhir?

Alhamdulillah.
Alhamdulillah.
Alhamdulillah.

Ya Allah, nothing in this world last.
This pain also will go away.
It's all about time.

I'll be patient.
I know.
Allah also wants me to be patient.

Alhamdulillah.

Leave it.
I am letting it go.
You are sufficient for me.

I will never ever take charge of something I'm not capable of.
I cannot do anything else.
I can do nothing.
em...

This heart belongs to You.
Always.

You will take care of it.
I trust Allah.

That's it.
Alhamdulillah.

Thank you ya Rabb....

-The end-


Meniru Ar Rahman

Bismillahirahmanirrahim.

Alhamdulillahirabbil’alamin….

I am so grateful for the past few days. Seronok sangat diberi peluang untuk dengar ceramah Nouman Ali Khan tntg Surah Ar Rahman. Tak cukup dengan tu, Allah bagi lagi peluang hadir ke sesi Mubalighat JAIS dgn Ustaz Pahrol. MashaAllah… that few days meant a lottt to me. Alhamdulillah.

Thank you Allah. T_T



Saya sangat seronok. Dan inshaAllah akan bertambah-tambah bahagia jika Allah izinkan saya berkongsi sebahagian apa yang saya dapat daripada ceramah2 tu. Hm…

Ustaz Pahrol brcakap ttg – Membina kehidupan dengan memberi. (lbih kurg lh tjuknya. Hu.)


“Kita Boleh membeli Rumah yang besar dan mewah tapi, kita Tidak boleh membeli hati yang lapang.”

Ya, smua orang yang mempunyai harta itu tidak semestinya berharta.

Kebahagiaan ni memang ada pentakrifan yang berbeza. But, personally to me… anything or anyone that
make me smile, laugh, happy cannot give me the happiness… all these are temporary.

They are not lasting.

A person who makes you happy today, can make you feel sad tomorrow.
The money that gives you comfort will not always remain the same in your hand.
Anyone who is there for you today can leave you in the next day.

They are all passing away. Why? Life is just temporary. Allah says. Not me. :)



Tapi, everyone believes what they see with their eyes. They don’t see SOMETHING BETTER.

So, what it is?

ALLAH.

Hanya Allah saja boleh bagi kebahagiaan pada kita. Hanya Allah.

Cliché giler hajar oi.

Haha. I know that you know it. It’s just that we don’t realize it.

Tahu dan sedar adalah dua perkara yang sangat berbeza. Tak semua orang yang Tahu Allah Maha Baik, sedar Allah itu benar-benar Maha Baik. Tapi, mereka yang Sedar Allah Maha Baik, inshaAllah dia Tahu Allah itu Maha Baik.

Okay, back to the point about Happiness tadi.

“Err..mcmna Allah bagi kebahagiaan tu hajar? Bagi duit ke… keta besar ke..”

Oh tidak semestinya.

Rezeki adalah satu ketetapan Allah. Ada yang Allah bagi lebih, ada yang kurang. Tapi, sikit atau banyak rezeki kita bukan pengukur kepada kebahagiaan atau kelebihan Allah ke atas seseorang hambaNYa.

Kata Allah dalam kitab suciNya: “Maka adapun manusia, apabila Tuhan mengujinya lalu memuliakannya dan memberi kesenangan, maka dia berkata, “Tuhanku telah memuliakanku,”

Namun apabila Tuhan mengujinya lalu membatasi rezekinya, maka dia berkata, “Tuhanku telah menghinaku.”

Sama sekali Tidak!” (Al Fajr:15-17)

Tengoklah, jelas kan? Allah dah kata kesenangan dan kesusahan yang Allah beri bukan pengukur samada Allah sayang pada kita. Tapi, itu hanyalah ujian.

Allah nak tahu siapa yang bersyukur dan siapa yang bersabar. Bila senang, banyakkan bersyukur. Bila susah, banyakkan bersabar. Bahkan lebih baik jika kita dapat bersyukur. Lulus atau tidak ujian-ujian ini adalah dengan respon kita terhadapnya.

Subhanallah, Allah tidak pernah sama sekali menzalimi hambaNya. Trust HIM ya. :)

“Kalau dah tu, macamana nak tahu Allah sayang saya ? ‘

=.=’

Jom saya kenalkan kamu dengan Ar Rahman.

(dlm hati, mcm lah aku kenal sgt an… T_T)

Saya masih bertatih lagi tau. Banyak lagi tak tau. Kdg2 jatuh rebah, msuk gaung, lumpur pun ada jgk… tpi, Alhamdulillah… selagi kita kembali pd Allah, Allah mesti hulur ‘tanganNya’. InshaAllah.
(igt I ni blh bgun sndri ke… hehehe..)

Okay nak kenal dgn Ar Rahman? Ar Rahim? Al Wahhab?

Masa Nouman Ali Khan buat perbezaan Mercy and Ar Rahman… saya mcm termalu sgtt.. dush. Dush.
Sebab, perumpaan kasih seorang ibu pada anaknya adalah satu perasaan yang tak boleh nak digambarkan kan?...

Agak2 ms kita dlm perut ibu kita dulu, kita kenal tak mak kita? Kenal?
No, right?...
And, mak kita kenal tak kita?... tahu tak ttg keadaan kita? Peduli tak tentang kita?
Absolutely… dia selalu buat check up. Take care of her belly… nak jalan pun hati-hati. Makan pun jaga. Tempat sempit tak nak lalu.
Kita siap tendang2 lagi… mak kita kot nak marah… dia happy pulak kena tendang. =.=’
Hm.

Dah lahir… bkn nk brterima ksih.. menangis je reti. Tapi, ibu langsung tak ada rasa marah melainkan makin berkurang kesakitan melahirkan kita. T_T

Sehebat mana cinta, kasih dan sayang seorang ibu….
Atau sedahsyat mana kamu mencintai sesiapa….
Risau, bimbang… nak jaga dan sebagainya.
Allah kata.

“Allah itu Ar Rahman. Ar Rahim.”

Nothing can ever exceed His love to anyone.

MashaAllah.

Hm.

Sebab tu, bila baca surah Ar Rahman tu… berhenti lama sikit pd ayat pertama. Kenapa Allah letak fullstop ? He wants us to deeply think about that ONE WORD only.

“okay.. tapi masih kurang jelas ar hajar..”

Kurang jelas ya. Kjp na. =.=’

1. Allah memberi tanpa minta dibalas.

Allah adalah Al Ghani. Allah Maha Kaya. Allah Maha Kaya bukan sebab Allah memiliki harta, bumi, langit dan smua ni… tapi sebab Allah yang memberi semua ini. Mereka memerlukanNya. Dia tidak memerlukan apa.

Hatta, Allah tidak perlu kepada ibadah kita. Kita beribadah bkn utk kbaiknNya, tapi utk diri kita sendiri.

Allah ada beritahu pun… “Sekalipun seluruh isi bumi ini bertaqwa dgn sehebat2 taqwa, ia tidak akan menambahkan kehebatanKu dan sekalipun sluruh isi bumi ini jahat sejahat2nya, ia tidak akan mengurangkan kehebatanKu.”

Allah bagi mcm2 nikmat pd kita.

Bahkan hidayah itu juga milikNya. Bila beri pd kamu, itulah nikmat yg ckup hebat.

Kalau keluar bil, jenuh nak bayar hutang kat Allah.
Kita terlalu pening tentang hutang sesama kita sehingga terlupa pinjaman dan hutang kita pada Allah.

2. Allah memberi sebelum kita minta.

Ada yang bgun pagi2 terus doa, “ya Allah, berilah aku oksigen.”

Hehe. Tak kan?... tapi Allah bagi tak?... Allah bagi. Bersyukur ke tak?...

…...(krik..krik)

Sebab tu, Allah terangkan. Bahawa Allah lebih Tahu apa yang baik untuk kita. Kita tak tahu. Jadi, jangan tergesa dalam berdoa. (dush utk diri sndiri) Allah akan bagi pada masa yang tepat. Sabar. Sabar. Dan terus berdoa. :)

3. Allah suka kita minta dengan berulang-ulang dan berterusan.

Kalau dgn manusia, mungkin kita boleh dapat tengkingan atau lempangan. Tapi, dengan Allah…
Dia tumpahkan kasih dan sayang. T_T

Ketika semua orang meminggir, Allah yang paling hampir.

Kenapa kita kena jadi hamba Allah setiap masa? Sebab Allah menjaga kita sepanjang masa.


4. Allah bagi sesuatu yang sangat berharga.

Malangnya kita suka hitung kesukaran. Terlupa untuk hitung kesyukuran. Asyik fikir apa yang takda. Eh, tak salah tau jadi kaya, tapi biar kekayaan itu di tangan, bukan di hati.

Agak2 kan,

Kalau ada orang offer nak bayar 1juta utk sebelah tangan kamu, nak jual tak?
Kaki ke… jari ke… hidung ke.. tak pun kepala.

Hehe.

Then, sapa yang tak kaya?

MashaAllah…. Kalau dikira-kira. Ish.. i don't know what to say.

Dan sebenarnya kan sahabat-sahabatku, kaya atau tidak seseorang tu.. bukan kerana harta yang dimiliki. Tapi apa yang diberi.

“Tidak ada orang kaya atau memiliki kekayaan melainkan dia banyak memberi kekayaannya kepada orang lain.”

Sebagai contoh mudah, kotak pensil yang kecil kita tu kan… bila diisi dgn mcm2 pen, pensil, pembaris, pemadam, marker pen lagi… beli baru ltak lagi.. sampai Penuh dan tak boleh nak zip dah. Tak boleh nak isi dah.

Apa kita buat?

Kita keluarkan.

Baru boleh ditambah dgn yg baru.

Mcm tulah jugak harta kita. Keluarkan… barulah Allah tambah dgn yang baru.

Kita ni bila ada harta dan simpan saja… ingat kita berharta ke? Kita tak ubah seperti penjaga bank. Astaghfirullahalazim. Ada duit simpan. Tapi terlupa utk memberi.

Lihat bagaimana Baginda SAW.

Ada orang beri seekor kambing pada Baginda SAW, Aisya agihkan semua kepada orang lain, fakir dan sebagainya… tapi menyimpan bahagian kaki utk Baginda SAW. Baginda suka sgt mkn bhgian kaki.

Apabila pulang, Aisya berkata: “ya Rasulullah, aku sudah agihkan semua pd orang lain dan menyimpan bahagian kaki ini utkmu.”

Baginda SAW bersabda: “Ya Aisya, smua bahagian yang telah kau beri itu adalah Hak kita kcuali bahagian kaki ini.”

Hm… astaghfirullahalazim.


Jom! Jangan kita terlalu boros dan jangan terlalu kedekut. Di antara kduanya adalah yang terbaik sekali.

Berbahagialah mereka yang hidup untuk memberi.

Beri sedekah,
Beri kemaafan,
Beri ilmu,
Apa saja.

Jom Byk2 berkongsi.

Hatta ktiga2 amalan yg berterusan pahala itu juga adalah dgn memberi:
Harta
Ilmu
Anak yg soleh.

Never underestimate every little good thing we do.
It might be Something Very BIG to someone else.  – Nouman Ali Khan-

Wallahualam.

Alhamdulillah.
Astaghfirullahalazim. 


P/s: rs nk pgsan. Boleh tak?
Pnjg sgt ke? Jom pgsan skli. Haha. :p


Friday, August 23, 2013

"Allah cares that much".

"hmm, beratnya... kesian btul kt dia."

Dihela nafasnya. Dirasakan satu ketenangan yang luar biasa. Entah. Walaupun berat dimata org lain, dia rasa hati dia penuh merelakan.

Seminggu. Seminggu usia arwah. Kemudian, bayi baru itu pergi menemui Allah.

Sepanjang tempoh anak itu berada dlm kandungannya, dia tak lekang dari al Quran. Tak lekang menjaga hubungannya dgn Tuhan. Semasa menerima berita itu, dia hanya diam. Redha. Hati begitu yakin, Allah tidak mungkir akan janji-janjiNya.

Segala apa yang ada di isi bumi dan langit ini milik Allah...

'Siapa aku untuk persoalkan..'
'Allah sudah janji apa yang datang dariNya adalah baik belaka. Tpi, aku yg sering menzalimi diri.'

With a complete conviction - "Inna lillahi waiina illaihiraji'un."

hm.

Ibu mana yang tak sayang pada anaknya.
Tapi, biarlah hati terus tetap redha.
Walaupun ramai yang berkata-kata... tapi dia tak kisah. Dia begitu yakin pd kebaikan Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Baik, Maha Hebat.

Tak lama. Kurang setahun. Lebih kurang 8bulan.

Allah gembirakan hambanya itu dengan kandungan baru. Subhanallah.

Terus ditabahkan hati dengan gembira membawa kandungan itu.
Kelahirannya memang dinanti.

Subhanallah.

Dan kerana Allah itu Maha Baik dan Maha Benar.
Dia tidak mungkin menyalahi firmanNya dan janji-janjiNya.

"Sesungguhnya Allah beserta dengan orang yang sabar."
"Sesungguhnya Allah bersama dengan hamba yang bertawakkal."

Kejutan Allah belum berakhir lgi... em,
Dia melahirkan anak kembar.
Keduanya lelaki.
Subhanallah. T_T

Sebak benar rasa.

Sebak sebab, aku benar-benar terpukul dengan takdir2 hebat Allah buat kita. Cerita ni diceritakan padaku baru2 ni. Tapi aku olah sikit seolah2 aku berada dalam situasi tu.

Rasa sebak sangat.



Tahu kisah ibu Musa a.s kan?... T_T

Masa tu. Zaman tu ada Firaun...yang sibuk mencari dan membunuh semua anak lelaki. Ibu Musa a.s mengandung dan melahirkan anak lelaki. Kebimbangannya tidak boleh kita bayangkan dengan apa jugak kata.

Bayangkanlah apa perasaan seorang ibu yang sangatttt sayang pd anaknya dan dalam keadaan sangat sedar bahawa anaknya pasti akan dibunuh jika ditemui. MashaAllah.

Jika kita, pasti kita akan sembunyikan. Kita akan tutup...sorok sebaik2 nya anak itu. Jangan langsung terlepas walaupun sekelip mata dari pandangan kita.

Tapi, apa yang dilakukannya?
Allah ilhamkan pada ibu Musa a.s, "Let him GO." 

Subhanallah. :(

Do we have any idea how much pain we have to bear to Let Go of something or someone we love so much?
Can we understand how much she had to put her trust in Allah to do that?

But she did it.
T_T

Subhanallah.

She let go of something she loves for the sake of Allah. 

Apa Allah buat lepas tu?
Ingat Allah nak sia-siakan keyakinan hamba pdNya?
Ingat Allah nak lupakan tawakkal hambaNya?

Of course tidak.

Allah takkan. :(
hm.

Allah campakkan kasih dlm hati mreka sehingga seorang pembunuh sendiri yang membela orang yang ingin dibunuhnya.

Bila Allah ingin melindungi hambaNya, sekalipun dalam mulut seekor singa... hamba itu akan terselamat.
Bila Allah berkehendak untuk selamatkan hambaNya, tak mungkin ada yang boleh membahayakan hambaNya. :(
Do we trust Allah?
Kenapa kita nak takut pd dunia sedangkan Allah pemilik dan penguasanya.?

Tak lama lepas tu, Allah kembalikan Musa a.s kepada ibunya.
MashaAllah...

Allah telah janji.
Allah tak mungkir.

Allah tidak pernah mensia-siakan kita.
Bila kita berkorban kerana Allah, Allah takkan pernah lupa dan pasti membalas pengorbanan kita.

Jom kita hayati 'sweet love' from Allah ni.. hm.

"(iaitu) ketika Kami mengilhamkan kpd ibumu ssuatu yg diilhamkan, (iaitu) letakkanlah dia (Musa) di dalam peti, kemudian hanyutkanlah dia ke sungai (Nil), maka biarlah (arus) sungai itu mmbawanya ke tepi, 

dia akan diambil oleh musuhKu dan musuhnya. Aku melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariKu, dan agar engkau diasuh di bawah pengawasanKu."

"(iaitu) ketika saudara perempuanmu berjalan, lalu dia berkata (kpd kluarga Firaun), 'Bolehkah sy tunjukkan kpdmu org yg akn memeliharanya?' Maka Kami Megembalikanmu kpd ibumu, agar senang hatinya dan dia tidak pula bersedih hati.

(Taha:38-40)

Can you imagine how much Allah Care about the sadness of One woman?

hm. ya Allah...hm.. astaghfirullah..

This is how much Allah care about us.
Allah knows your pain.
He knows your sadness.
He knows what  you have gone through.
He will not lose you.

Allah keep it.

Just wait for His decision and He will bring back what you have given.
Allah will return it to you.
Your deliverance will come.

Kadang2 sebenarnya... bukanlah penting sangat kita akan dapat semula apa yang kita lepaskan kerana Allah. Mungkin kmu pernah mengalaminya kan?

Menderma harta semasa kesempitan.
Berkorban masa dan tenaga untuk membantu org lain kerana Allah.
Meninggalkan apa jua kerana Allah.
Bahkan ada yang mengorbankan keinginannya kerana Allah.


Takut.
Takut hilang Allah.
Dia lebih rela hilang dunia.
Dia lebih rela tanggung keperitan kehilangan sesiapa.
Tapi, tak sanggup tanggung btapa sakitnya hilang Allah.
hm. Allahuakbar.

Actually, It's not really the matter of 'it' will be returned or not...
But, what's much more important is - we get - the Closeness to Allah.
We taste the sweetness of His Love.
We feel what is real tawakkal tu 'alallah..

Subhanallah.

Not only Allah cares that much about the sadness of Musa's mother.

Allah says in the Quran again.."Maka Kami kembalikan dia kepada ibunya, agar senang hatinya dan tidak bersedih hati dan agar dia Mengetahui bahwa janji Allah adalah benar, tetapi kbykkan mereka tidak mengetahuinya." (Qasas:13) 

T_T

Allahurabbi. hmm...

What makes you think Allah doesn't care about you?
You think Allah will forget how much pain you have gone through for His sake?

Wallahi... keep your faith.
Allah will never break His promise.
Dia takkan mengecewakan hamba yang bergantung pdNya.

Cekalkan diri.
Kuatkan tawakkal.
Percaya pd Allah.
Banyakkan berdoa. Berzikir.
Allah pun pesan kat Musa a.s jgk.."jgn lalai dlm mengingatiKu." 
time Musa nk jmpa firaun an.

Mohonlah perlindungan dgn cahaya wajahNya.
Mohonlah kekuatan dgn kekuatanNya.
Mohonlah kesabaran dgn kesabaranNya.

We are nothing without Allah.

hm, sy tak ada apa jua kata2 indah lagi nak tamatkan penulisan ni.
sy hnya harapp kita smua dpt selami kehebatan kasih syg Allah.

Rasalah sgenap hati kita,
betapa kita sebenarnya tak layak untuk kasih sygNya yg sbnyak ini.

"Ya Allah, apalah ada pd diriku shingga sbanyak ini Engkau mengasihiku... ampuni aku wahai Tuhan Yang Maha Pengampun Lagi Maha Pengasih." 


amen. 


p/s: terima ksih akak. (you know who you are. hehe.)




Tuesday, August 20, 2013

Tawadhuk

Bismillahirahmanirrahim…

Segala puji hanya bagi Allah.


“One of the greatest matters that elevates a servant in between people and with Allah azza wajjaal is HUMBLENESS (Tawadhuk)”

Umar r.a – He carried the water skin on his back. He said to himself: “Bakhin, bakhin o’ Umar, I found something on myself (Pride) so I wanted to Break it.”

------------------------------------------

“Kenapa tak naik keta baru? Kenapa nak naik keta lama?”

Dia tersenyum saja. Dia saja faham. Sebenarnya, dalam hati… samada dia sedar ataupun tak, ada sesuatu yang buatkan dia  tak senang. Ada sesuatu yang perlu dia hapuskan. Betulkan hatinya.

Kadang-kadang kita lupa kemanisan bersyukur. Syukur kita makin pudar.
Kadang-kadang bila kita lupa bahawa kita sepatutnya mencintai Allah lebih daripada pemberianNya, Allah akan ambil hadiah itu.

Dengan harapan kita kembali bersyukur atas kurniaanNya.

Banyak contoh boleh kita renungkan dalam hidup kita.

Kebahagian, Harta, keluarga, handphone mahal kita tu, sahabat2 yg mengasihi kita bahkan kesihatan kita dan macam2 nikmat lagi. Sehingga kita tak sedar bahawa semua ini pemberian Allah.

How can we not Love Allah more than the gifts?

Bahagialah mereka yang meninggalkan dunia sebelum dunia meninggalkan mereka.

Dalam keadaan tersedar bahawa semua yang ada dalam hidupnya adalah pemberian Allah, maka dia perlu pisahkan diri daripada apa saja yang membuatkan dia lupa tentang rasa Bersyukur kepada pemberiNya.

Kita biasa dengar kan? “Kita belajar menghargai sesuatu bila kita sudah kehilangannya.”

:)

Hikmah Allah itu luas. Besar. Pada hari pertama dia kembali memandu kereta lamanya, bukan mata ini yang melihat, tapi mata hatinya melihat dunia. Dalam muhasabahnya.

Rasa menyesal dengan kejahatan diri, rasa Bersyukur mula hadir. Rasa ‘lucu’ pun ada. Sebab apa?.. sebab, jauh beza layanan kereta2 lain bila dia memandu kereta tu dengan memandu kereta barunya.

Subhanallah.

Oh dunia. Hu.

Kini hati mula banyak mengingatkan diri supaya bersikap lebih baik dengan orang yang lebih sederhana hidupnya. Mula sedar apa akhlak kita bila bersama mereka yang lebih hebat orangnya. SUbhanallah.

Segala puji hanya Bagi Allah. :)

Training ni tak boleh berakhir dengan sehari dua.

Sebenarnya, saya benar-benar terharu bila terjumpa satu video yang sangattt baik. Peringatan yang cukup hebat. T_T

Semakin tinggi darjat seseorang dengan Allah SWT, semakin rendahlah dia meletakkan kedudukannya di kalangan manusia. (tawadhuk.)

Ingat tak kisah Nabi Musa a.s? Siapa Nabi Musa a.s? Dialah  satu-satunya yang dapat berbicara dengan Allah SWT. Dialah seorang Rasul. Dialah yang banyakk diceritakan dalam al Quran. Tapi lihat akhlaknya…

Dia mencari seorang lelaki yang tak dikenali dan lebih Rendah kedudukannya dan berkata: “Bolehkah aku mengikutimu, dgn mengajarkn aku dari apa yang telah diajarkan oleh Allah kepadamu,..?” (Kahf:66)

Subhanallah.

Apakah kita bersikap demikian bila bertemu dengan orang yang lebih kurang daripada kita?

Bahkan lihatlah akhlak Nabi Sulaiman a.s. :(

Siapa dia?

Sulaiman a.s sudahlah seorang Rasul, dia juga adalah seorang Raja.
MashaAllah. Hebat.

Memperoleh salah satu daripada dua ini juga sudah sangat Hebat. Tapi Sulaiman a.s adalah keduanya – Rasul dan Raja.

Lalu datanglah Hudud (sejenis burung) berkata: “I have encompassed (in knowledge) that which you have not encompassed, I know something which you don’t.”

Sulaiman a.s said: “Let’s listen, let’s look into it, he might be truthful, and if a liar, you’ll be held to account.”

Subhanallah. Begini sikap seorang Nabi! Bukan dengan manusia, tapi hanyalah seekor Burung.

Hmm.

Tidak ada akhlak lain yang meninggikan darjat dalam kalangan manusia melainkan bersifat Tawdhuk. Subhanallah.

Kita macamana?

Hebat sangat mendabik dada?
Dah hebat sangat kot.

Astaghfirullahalazim.

Syaikh ini juga ada kongsikan kisah seorang sahabatnya. Katanya, “We used to have a private place where we would sit with the guys in the mosque in the last ten days of Ramadan, I used to miss his place, he’s a caller to Allah, I don’t want to mention his name, in the first futoor, he would break fast with us and in the second futoor after prayer, I don’t see him. Our main futoor is after prayer.

I look and look for him and then I find him in the laborer’s room, sitting with them. I tell him, “Why?” He says: “I find comfort in myself between those people.” I said: “Are you bothered with us?” He said: “By Allah, I don’t… You are my brother but when I sit with those poor and simple people, I find rest which I don’t find with others.”

Subhanallah. T_T

Em, Carilah jalan memperbaiki diri. Bila terasa diri makin angkuh dengan manusia, maka makin rendahlah kedudukan kita di sisi Allah.  T_T

Makin hampir kita dengan Allah, makin hebatlah tawadhuk kita dengan manusia.

Segala puji hanya bagi Allah.
Cubalah sedaya kita untuk mengelakkan pujian berlebihan dari manusia. Bimbang2 diri mudah berasa hebat.
Malah janganlah kita mudah memuji kebaikan diri kita, sedangkan Allah jua yang berhak di atas kebaikan kita. Sebab apa?

Kerana Allah yang mengizinkan kita berbuat kebaikan.
Dialah yang memilih kita.

Subhanallah.

Jangan dikejar nama sedangkan Baginda Muhammad Saw juga tidak dikenali bila ada yang mencari Baginda. “Which one of you is Muhammad?”
Jadilah seperti Imam Ahmad yang banyak menangisi pujian dan selalu kesal dengan kehebatan namanya.
Jadilah seperti Umar r.a yang cukup hebat, but, ‘he died and own nothing but his garment.’

“Negeri akhirat (yg telah diterangkan nikmat2nya) itu, Kami sediakan bagi orang-orang yang tidak menyombongkan diri dan tidak ingat hendak melakukan kerosakan; dan kesudahan yang Baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.”

(Qasas: 83)

Tidak mati kita dikeji, dan tidak hidup kita dipuji. (Kak Mas, terima kasih. T_T)

Biar kita banyak memberi.
Biar kita banyak memaafkan.
Biar kita banyak-banyak mencurahkan kebaikan.

Tanpa mengharapkan balasan manusia.
Hanya balasan Allah. Hanya pandanganNya.

Sertai amalan kita dengan istighfar supaya Syaitan gagal hiburkan kita dengan takbur. :(

InshaAllah.

Astaghfirullahalazim.


p/s: khusus untuk diri saya. 




Wednesday, August 7, 2013

Last Ramadan: Ready to say goodbye? :(

T_T

Bismillahirrahmanirrahim.

Ok, let's wipe the tears you may have in your eyes or your heart.


Banyak sebenarnya yang buatkan diri berfikir.
Kenapa Ramadan kita berebut?
Ramadan bukanlah apa yang kita sembah.
Kita sembah Allah.

Like the moon, the stars, the sun,
All fade away.
Like Ibrahim a.s said when he studied them.
"They can't be my Lord 'cause my Lord can't set."

Jadi,
kalau kita sembah Allah.
Allah tak pernah pergi.
Tak pernah hilang
Tak akan luput.

Ramadan pergi,
Allah tetap ada.

Jadi, ibadah-ibadah adalah untukNya.
BUkan untuk Ramadan.

Ramadan pada asalnya Allah telah terangkan.
"Bulan Ramadan di dalamnya diturunkan Al Quran, sebagai petunjuk bagi manusia.." (2:185)

Kita berpuasa meraikan peristiwa mulia itu.
Kita terlalu terbiasa "Ramadan = Puasa."
:)

Ia adalah tempoh untuk melatih kita, hambaNya.
Untuk persiapkan diri lebih bersedia untuk bulan2 berikutnya.
Kenapa?
Sebab kita mudah lupa.
Kita lupa pada Allah.
Kita tak teringat tentang kewujudanNya.
We lost the consciousness of Allah. :(

Bila Allah ganda-gandakan ganjaran Ramadan,
Diperhebatkan rahmatNya,
ditenteramkan hati kita.
MashaAllah.... berebutlah manusia berbuat perkara baik.
Kerana hati telah niat "Allah."

Allah nak kita sedar tentangNya.

Kita puasa orang tak nampak kalau kita makan.
Kita puasa bukan sebab makanan tak ada.
Kita puasa memang semata-mata kerana kita sedar "Allah Maha Melihat, Maha Mengetahui".

Jadi, bila berseorangan...
orang yang tidak rajin beribadat sekalipun,
akan tetap tidak makan dan minum.
Kita tetap jaga puasa kita.

Masa nilah sebenarnya samada kita sedar atau tak,
Allah sedang melatih kita.
kita Menahan diri dari yang halal,
dan juga haram sepanjang sebulan...

"Mudah-mudahan,
Tamatnya tempoh latihan ini,
Kamu akan dapat menahan diri dari yang Haram."

Things will be a lot easier.
We can eat. We can drink.
But, our consciousness about Allah will increase. :)

Subhanallah.

Jom tengok apa lagi Allah ceritakan.

Sepanjang tempoh ni... ramai yang mula mendekati Al Quran.
(rugi lah klu tk bacaaaa... T_T)

Tengok apa Allah firman: "Kitab al Quran ini tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi mereka yang BerTAQWA." (2:2)

Al Quran hanya akan masuk ke dalam hati mereka yang bertaqwa.
Macamana nak dapat taqwa?
yes. Betul!

Puasa.

"Wahai org2 yang beriman! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana orang sbelum kamu Mudah-mudahan kamu bertaqwa." (2:183)

Complete and comprehensive training right?
Subhanallah.

Allah wants to give us Taqwa
so that,
we will get guidance from the Quran.

T_T

Orang yang bagaimana yang akan mendapat taqwa?
Mereka yang berpuasa dengan sebaik-baiknya. (cari ye hadith2 bnyk.. hu. nnt pnjg sgt sy nulis. :p )

Then, let's study what else Allah says in the Quran.

Lepas dah terangkan macam2 tentang puasa.
Allah jelaskan. "Allah menghendaki kemudahan bagimu dan tidak mengkehendaki kesukaran bagimu. Hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan mengagungkan Allah atas petunjukNya yang diberikan kepadamu, Agar kamu BerSYUKUR." (2:185)

T_T

Subhanallah.

Dengan berpuasa,
mudah-mudahan kita beroleh taqwa.
Dengan taqwa,
mudah-mudahan kita beroleh petunjuk Quran,
Dengan petunjukNya,
mudah-mudahan kita Bersyukur.

Allahuakbar.

Very subtle, complete, comprehensive training. :(

In this only one month,
Allah is offering us sooo much!

He loves you.
Subhanallah. :(

(eh, He loves me too.. hee.. amen. )

And at the end, Allah continued saying: "Dan bila hamba-hambaKu bertanya kpdmu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku Dekat. Aku kabulkan pemohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah) Ku dan beriman kepadaKum agar mereka memperoleh kebenaran." (2:186)


MashaAllah...

Bila kita sudah berpuasa,
kita beribadah sebanyak-banyaknya pada Allah.

"Now you can ask me anything. Make du'a to Me."

Subhanallah.

Maka Allah tawarkan lagi.
Spanjang bulan ini adalah masa-masa mustajabnya doa-doa kamu.
Anytime man...
seriously... this is no joke.
Bukan. Ni serius.

Allah...
Allah Maha Baik.

Allah says "Make du'a.. and trust me. Keep your faith."

MashaAllah.

I have no word.

Jom sama doa2 pd Allah.

"ya Allah, ya Tuhan kami. Engkaulah Yang Maha Pengampun, Maha Pengasih.
Ampunkanlah dosa2 kami, ampunkan amalan kami yang terlalu sedikit. Ampunkan kekurangan kami selama kami beribadat kepadaMu.

Terimalah amalan2 kami. Kurniakan kami ketaqwaan padaMu.
Tambahkan cinta kami padaMu.

Ya Allah...telah hampir berakhir ramadan. Kami mengharapkan dengan ibadah ini Engkau menjadikan kami hambaMu yang lebih baik. Rezekikan kami dengan rezeki yang baik. Bahagiakan kami dunia dan akhirat. Dekatkan kami denganMu ya Allah.

Ampunilah dan rahmatilah semua insan-insan di skeliling kami, ibu bapa, keluarga, sahabat, jiran2, Muslimin dan muslimat walau di mana saja mereka berada.

Amen."


Doalah sebanyak-banyaknya.

Allah would be happy to hear it from you.

Jom terus ingat Allah sampai bila2!
Ingatkan aku jika aku lupa. :(


"Whoever mention Me to himself,
I will mention him to Myself."

:(

Allahuakbar.

p/s: Jom rajin2 puasa sunat. Isnin khamis tak nak tinggal dah.. ok?
Sebab apa?
Sebab puasa boleh hasilkan Taqwa. JOM! (^0^)/



There was an error in this gadget