Bismillahirahmanirrahim
"Aku memilih untuk berada di sini bukan kerana sudah penuh ilmu untuk berkongsi apatah lagi mengajar. Tapi, kerana ada satu rasa ingin aku sampaikan kepada kalian biarpun sebesar zarah, ku harapkan redha dariNya. Penulisanku adalah sebuah penceritaan yang kadang aku tak dapat ungkapkan dengan kata-kata atau bicara. Harapanku, luah rasa dan pandanganku yang tak seberapa ini mungkin boleh kalian ambil sedikit ibrah darinya dan semoga ada pula satu semangat yang ingin ku suntikan dalam hati-hati kita biarpun sekelumit cuma."

Monday, September 9, 2013

Meniru Ar Rahman

Bismillahirahmanirrahim.

Alhamdulillahirabbil’alamin….

I am so grateful for the past few days. Seronok sangat diberi peluang untuk dengar ceramah Nouman Ali Khan tntg Surah Ar Rahman. Tak cukup dengan tu, Allah bagi lagi peluang hadir ke sesi Mubalighat JAIS dgn Ustaz Pahrol. MashaAllah… that few days meant a lottt to me. Alhamdulillah.

Thank you Allah. T_T



Saya sangat seronok. Dan inshaAllah akan bertambah-tambah bahagia jika Allah izinkan saya berkongsi sebahagian apa yang saya dapat daripada ceramah2 tu. Hm…

Ustaz Pahrol brcakap ttg – Membina kehidupan dengan memberi. (lbih kurg lh tjuknya. Hu.)


“Kita Boleh membeli Rumah yang besar dan mewah tapi, kita Tidak boleh membeli hati yang lapang.”

Ya, smua orang yang mempunyai harta itu tidak semestinya berharta.

Kebahagiaan ni memang ada pentakrifan yang berbeza. But, personally to me… anything or anyone that
make me smile, laugh, happy cannot give me the happiness… all these are temporary.

They are not lasting.

A person who makes you happy today, can make you feel sad tomorrow.
The money that gives you comfort will not always remain the same in your hand.
Anyone who is there for you today can leave you in the next day.

They are all passing away. Why? Life is just temporary. Allah says. Not me. :)



Tapi, everyone believes what they see with their eyes. They don’t see SOMETHING BETTER.

So, what it is?

ALLAH.

Hanya Allah saja boleh bagi kebahagiaan pada kita. Hanya Allah.

Cliché giler hajar oi.

Haha. I know that you know it. It’s just that we don’t realize it.

Tahu dan sedar adalah dua perkara yang sangat berbeza. Tak semua orang yang Tahu Allah Maha Baik, sedar Allah itu benar-benar Maha Baik. Tapi, mereka yang Sedar Allah Maha Baik, inshaAllah dia Tahu Allah itu Maha Baik.

Okay, back to the point about Happiness tadi.

“Err..mcmna Allah bagi kebahagiaan tu hajar? Bagi duit ke… keta besar ke..”

Oh tidak semestinya.

Rezeki adalah satu ketetapan Allah. Ada yang Allah bagi lebih, ada yang kurang. Tapi, sikit atau banyak rezeki kita bukan pengukur kepada kebahagiaan atau kelebihan Allah ke atas seseorang hambaNYa.

Kata Allah dalam kitab suciNya: “Maka adapun manusia, apabila Tuhan mengujinya lalu memuliakannya dan memberi kesenangan, maka dia berkata, “Tuhanku telah memuliakanku,”

Namun apabila Tuhan mengujinya lalu membatasi rezekinya, maka dia berkata, “Tuhanku telah menghinaku.”

Sama sekali Tidak!” (Al Fajr:15-17)

Tengoklah, jelas kan? Allah dah kata kesenangan dan kesusahan yang Allah beri bukan pengukur samada Allah sayang pada kita. Tapi, itu hanyalah ujian.

Allah nak tahu siapa yang bersyukur dan siapa yang bersabar. Bila senang, banyakkan bersyukur. Bila susah, banyakkan bersabar. Bahkan lebih baik jika kita dapat bersyukur. Lulus atau tidak ujian-ujian ini adalah dengan respon kita terhadapnya.

Subhanallah, Allah tidak pernah sama sekali menzalimi hambaNya. Trust HIM ya. :)

“Kalau dah tu, macamana nak tahu Allah sayang saya ? ‘

=.=’

Jom saya kenalkan kamu dengan Ar Rahman.

(dlm hati, mcm lah aku kenal sgt an… T_T)

Saya masih bertatih lagi tau. Banyak lagi tak tau. Kdg2 jatuh rebah, msuk gaung, lumpur pun ada jgk… tpi, Alhamdulillah… selagi kita kembali pd Allah, Allah mesti hulur ‘tanganNya’. InshaAllah.
(igt I ni blh bgun sndri ke… hehehe..)

Okay nak kenal dgn Ar Rahman? Ar Rahim? Al Wahhab?

Masa Nouman Ali Khan buat perbezaan Mercy and Ar Rahman… saya mcm termalu sgtt.. dush. Dush.
Sebab, perumpaan kasih seorang ibu pada anaknya adalah satu perasaan yang tak boleh nak digambarkan kan?...

Agak2 ms kita dlm perut ibu kita dulu, kita kenal tak mak kita? Kenal?
No, right?...
And, mak kita kenal tak kita?... tahu tak ttg keadaan kita? Peduli tak tentang kita?
Absolutely… dia selalu buat check up. Take care of her belly… nak jalan pun hati-hati. Makan pun jaga. Tempat sempit tak nak lalu.
Kita siap tendang2 lagi… mak kita kot nak marah… dia happy pulak kena tendang. =.=’
Hm.

Dah lahir… bkn nk brterima ksih.. menangis je reti. Tapi, ibu langsung tak ada rasa marah melainkan makin berkurang kesakitan melahirkan kita. T_T

Sehebat mana cinta, kasih dan sayang seorang ibu….
Atau sedahsyat mana kamu mencintai sesiapa….
Risau, bimbang… nak jaga dan sebagainya.
Allah kata.

“Allah itu Ar Rahman. Ar Rahim.”

Nothing can ever exceed His love to anyone.

MashaAllah.

Hm.

Sebab tu, bila baca surah Ar Rahman tu… berhenti lama sikit pd ayat pertama. Kenapa Allah letak fullstop ? He wants us to deeply think about that ONE WORD only.

“okay.. tapi masih kurang jelas ar hajar..”

Kurang jelas ya. Kjp na. =.=’

1. Allah memberi tanpa minta dibalas.

Allah adalah Al Ghani. Allah Maha Kaya. Allah Maha Kaya bukan sebab Allah memiliki harta, bumi, langit dan smua ni… tapi sebab Allah yang memberi semua ini. Mereka memerlukanNya. Dia tidak memerlukan apa.

Hatta, Allah tidak perlu kepada ibadah kita. Kita beribadah bkn utk kbaiknNya, tapi utk diri kita sendiri.

Allah ada beritahu pun… “Sekalipun seluruh isi bumi ini bertaqwa dgn sehebat2 taqwa, ia tidak akan menambahkan kehebatanKu dan sekalipun sluruh isi bumi ini jahat sejahat2nya, ia tidak akan mengurangkan kehebatanKu.”

Allah bagi mcm2 nikmat pd kita.

Bahkan hidayah itu juga milikNya. Bila beri pd kamu, itulah nikmat yg ckup hebat.

Kalau keluar bil, jenuh nak bayar hutang kat Allah.
Kita terlalu pening tentang hutang sesama kita sehingga terlupa pinjaman dan hutang kita pada Allah.

2. Allah memberi sebelum kita minta.

Ada yang bgun pagi2 terus doa, “ya Allah, berilah aku oksigen.”

Hehe. Tak kan?... tapi Allah bagi tak?... Allah bagi. Bersyukur ke tak?...

…...(krik..krik)

Sebab tu, Allah terangkan. Bahawa Allah lebih Tahu apa yang baik untuk kita. Kita tak tahu. Jadi, jangan tergesa dalam berdoa. (dush utk diri sndiri) Allah akan bagi pada masa yang tepat. Sabar. Sabar. Dan terus berdoa. :)

3. Allah suka kita minta dengan berulang-ulang dan berterusan.

Kalau dgn manusia, mungkin kita boleh dapat tengkingan atau lempangan. Tapi, dengan Allah…
Dia tumpahkan kasih dan sayang. T_T

Ketika semua orang meminggir, Allah yang paling hampir.

Kenapa kita kena jadi hamba Allah setiap masa? Sebab Allah menjaga kita sepanjang masa.


4. Allah bagi sesuatu yang sangat berharga.

Malangnya kita suka hitung kesukaran. Terlupa untuk hitung kesyukuran. Asyik fikir apa yang takda. Eh, tak salah tau jadi kaya, tapi biar kekayaan itu di tangan, bukan di hati.

Agak2 kan,

Kalau ada orang offer nak bayar 1juta utk sebelah tangan kamu, nak jual tak?
Kaki ke… jari ke… hidung ke.. tak pun kepala.

Hehe.

Then, sapa yang tak kaya?

MashaAllah…. Kalau dikira-kira. Ish.. i don't know what to say.

Dan sebenarnya kan sahabat-sahabatku, kaya atau tidak seseorang tu.. bukan kerana harta yang dimiliki. Tapi apa yang diberi.

“Tidak ada orang kaya atau memiliki kekayaan melainkan dia banyak memberi kekayaannya kepada orang lain.”

Sebagai contoh mudah, kotak pensil yang kecil kita tu kan… bila diisi dgn mcm2 pen, pensil, pembaris, pemadam, marker pen lagi… beli baru ltak lagi.. sampai Penuh dan tak boleh nak zip dah. Tak boleh nak isi dah.

Apa kita buat?

Kita keluarkan.

Baru boleh ditambah dgn yg baru.

Mcm tulah jugak harta kita. Keluarkan… barulah Allah tambah dgn yang baru.

Kita ni bila ada harta dan simpan saja… ingat kita berharta ke? Kita tak ubah seperti penjaga bank. Astaghfirullahalazim. Ada duit simpan. Tapi terlupa utk memberi.

Lihat bagaimana Baginda SAW.

Ada orang beri seekor kambing pada Baginda SAW, Aisya agihkan semua kepada orang lain, fakir dan sebagainya… tapi menyimpan bahagian kaki utk Baginda SAW. Baginda suka sgt mkn bhgian kaki.

Apabila pulang, Aisya berkata: “ya Rasulullah, aku sudah agihkan semua pd orang lain dan menyimpan bahagian kaki ini utkmu.”

Baginda SAW bersabda: “Ya Aisya, smua bahagian yang telah kau beri itu adalah Hak kita kcuali bahagian kaki ini.”

Hm… astaghfirullahalazim.


Jom! Jangan kita terlalu boros dan jangan terlalu kedekut. Di antara kduanya adalah yang terbaik sekali.

Berbahagialah mereka yang hidup untuk memberi.

Beri sedekah,
Beri kemaafan,
Beri ilmu,
Apa saja.

Jom Byk2 berkongsi.

Hatta ktiga2 amalan yg berterusan pahala itu juga adalah dgn memberi:
Harta
Ilmu
Anak yg soleh.

Never underestimate every little good thing we do.
It might be Something Very BIG to someone else.  – Nouman Ali Khan-

Wallahualam.

Alhamdulillah.
Astaghfirullahalazim. 


P/s: rs nk pgsan. Boleh tak?
Pnjg sgt ke? Jom pgsan skli. Haha. :p


No comments:

Post a Comment

Thank you for your time to read. Leave a comment. Thanks again.

There was an error in this gadget