Bismillahirahmanirrahim
"Aku memilih untuk berada di sini bukan kerana sudah penuh ilmu untuk berkongsi apatah lagi mengajar. Tapi, kerana ada satu rasa ingin aku sampaikan kepada kalian biarpun sebesar zarah, ku harapkan redha dariNya. Penulisanku adalah sebuah penceritaan yang kadang aku tak dapat ungkapkan dengan kata-kata atau bicara. Harapanku, luah rasa dan pandanganku yang tak seberapa ini mungkin boleh kalian ambil sedikit ibrah darinya dan semoga ada pula satu semangat yang ingin ku suntikan dalam hati-hati kita biarpun sekelumit cuma."

Friday, August 23, 2013

"Allah cares that much".

"hmm, beratnya... kesian btul kt dia."

Dihela nafasnya. Dirasakan satu ketenangan yang luar biasa. Entah. Walaupun berat dimata org lain, dia rasa hati dia penuh merelakan.

Seminggu. Seminggu usia arwah. Kemudian, bayi baru itu pergi menemui Allah.

Sepanjang tempoh anak itu berada dlm kandungannya, dia tak lekang dari al Quran. Tak lekang menjaga hubungannya dgn Tuhan. Semasa menerima berita itu, dia hanya diam. Redha. Hati begitu yakin, Allah tidak mungkir akan janji-janjiNya.

Segala apa yang ada di isi bumi dan langit ini milik Allah...

'Siapa aku untuk persoalkan..'
'Allah sudah janji apa yang datang dariNya adalah baik belaka. Tpi, aku yg sering menzalimi diri.'

With a complete conviction - "Inna lillahi waiina illaihiraji'un."

hm.

Ibu mana yang tak sayang pada anaknya.
Tapi, biarlah hati terus tetap redha.
Walaupun ramai yang berkata-kata... tapi dia tak kisah. Dia begitu yakin pd kebaikan Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Baik, Maha Hebat.

Tak lama. Kurang setahun. Lebih kurang 8bulan.

Allah gembirakan hambanya itu dengan kandungan baru. Subhanallah.

Terus ditabahkan hati dengan gembira membawa kandungan itu.
Kelahirannya memang dinanti.

Subhanallah.

Dan kerana Allah itu Maha Baik dan Maha Benar.
Dia tidak mungkin menyalahi firmanNya dan janji-janjiNya.

"Sesungguhnya Allah beserta dengan orang yang sabar."
"Sesungguhnya Allah bersama dengan hamba yang bertawakkal."

Kejutan Allah belum berakhir lgi... em,
Dia melahirkan anak kembar.
Keduanya lelaki.
Subhanallah. T_T

Sebak benar rasa.

Sebak sebab, aku benar-benar terpukul dengan takdir2 hebat Allah buat kita. Cerita ni diceritakan padaku baru2 ni. Tapi aku olah sikit seolah2 aku berada dalam situasi tu.

Rasa sebak sangat.



Tahu kisah ibu Musa a.s kan?... T_T

Masa tu. Zaman tu ada Firaun...yang sibuk mencari dan membunuh semua anak lelaki. Ibu Musa a.s mengandung dan melahirkan anak lelaki. Kebimbangannya tidak boleh kita bayangkan dengan apa jugak kata.

Bayangkanlah apa perasaan seorang ibu yang sangatttt sayang pd anaknya dan dalam keadaan sangat sedar bahawa anaknya pasti akan dibunuh jika ditemui. MashaAllah.

Jika kita, pasti kita akan sembunyikan. Kita akan tutup...sorok sebaik2 nya anak itu. Jangan langsung terlepas walaupun sekelip mata dari pandangan kita.

Tapi, apa yang dilakukannya?
Allah ilhamkan pada ibu Musa a.s, "Let him GO." 

Subhanallah. :(

Do we have any idea how much pain we have to bear to Let Go of something or someone we love so much?
Can we understand how much she had to put her trust in Allah to do that?

But she did it.
T_T

Subhanallah.

She let go of something she loves for the sake of Allah. 

Apa Allah buat lepas tu?
Ingat Allah nak sia-siakan keyakinan hamba pdNya?
Ingat Allah nak lupakan tawakkal hambaNya?

Of course tidak.

Allah takkan. :(
hm.

Allah campakkan kasih dlm hati mreka sehingga seorang pembunuh sendiri yang membela orang yang ingin dibunuhnya.

Bila Allah ingin melindungi hambaNya, sekalipun dalam mulut seekor singa... hamba itu akan terselamat.
Bila Allah berkehendak untuk selamatkan hambaNya, tak mungkin ada yang boleh membahayakan hambaNya. :(
Do we trust Allah?
Kenapa kita nak takut pd dunia sedangkan Allah pemilik dan penguasanya.?

Tak lama lepas tu, Allah kembalikan Musa a.s kepada ibunya.
MashaAllah...

Allah telah janji.
Allah tak mungkir.

Allah tidak pernah mensia-siakan kita.
Bila kita berkorban kerana Allah, Allah takkan pernah lupa dan pasti membalas pengorbanan kita.

Jom kita hayati 'sweet love' from Allah ni.. hm.

"(iaitu) ketika Kami mengilhamkan kpd ibumu ssuatu yg diilhamkan, (iaitu) letakkanlah dia (Musa) di dalam peti, kemudian hanyutkanlah dia ke sungai (Nil), maka biarlah (arus) sungai itu mmbawanya ke tepi, 

dia akan diambil oleh musuhKu dan musuhnya. Aku melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariKu, dan agar engkau diasuh di bawah pengawasanKu."

"(iaitu) ketika saudara perempuanmu berjalan, lalu dia berkata (kpd kluarga Firaun), 'Bolehkah sy tunjukkan kpdmu org yg akn memeliharanya?' Maka Kami Megembalikanmu kpd ibumu, agar senang hatinya dan dia tidak pula bersedih hati.

(Taha:38-40)

Can you imagine how much Allah Care about the sadness of One woman?

hm. ya Allah...hm.. astaghfirullah..

This is how much Allah care about us.
Allah knows your pain.
He knows your sadness.
He knows what  you have gone through.
He will not lose you.

Allah keep it.

Just wait for His decision and He will bring back what you have given.
Allah will return it to you.
Your deliverance will come.

Kadang2 sebenarnya... bukanlah penting sangat kita akan dapat semula apa yang kita lepaskan kerana Allah. Mungkin kmu pernah mengalaminya kan?

Menderma harta semasa kesempitan.
Berkorban masa dan tenaga untuk membantu org lain kerana Allah.
Meninggalkan apa jua kerana Allah.
Bahkan ada yang mengorbankan keinginannya kerana Allah.


Takut.
Takut hilang Allah.
Dia lebih rela hilang dunia.
Dia lebih rela tanggung keperitan kehilangan sesiapa.
Tapi, tak sanggup tanggung btapa sakitnya hilang Allah.
hm. Allahuakbar.

Actually, It's not really the matter of 'it' will be returned or not...
But, what's much more important is - we get - the Closeness to Allah.
We taste the sweetness of His Love.
We feel what is real tawakkal tu 'alallah..

Subhanallah.

Not only Allah cares that much about the sadness of Musa's mother.

Allah says in the Quran again.."Maka Kami kembalikan dia kepada ibunya, agar senang hatinya dan tidak bersedih hati dan agar dia Mengetahui bahwa janji Allah adalah benar, tetapi kbykkan mereka tidak mengetahuinya." (Qasas:13) 

T_T

Allahurabbi. hmm...

What makes you think Allah doesn't care about you?
You think Allah will forget how much pain you have gone through for His sake?

Wallahi... keep your faith.
Allah will never break His promise.
Dia takkan mengecewakan hamba yang bergantung pdNya.

Cekalkan diri.
Kuatkan tawakkal.
Percaya pd Allah.
Banyakkan berdoa. Berzikir.
Allah pun pesan kat Musa a.s jgk.."jgn lalai dlm mengingatiKu." 
time Musa nk jmpa firaun an.

Mohonlah perlindungan dgn cahaya wajahNya.
Mohonlah kekuatan dgn kekuatanNya.
Mohonlah kesabaran dgn kesabaranNya.

We are nothing without Allah.

hm, sy tak ada apa jua kata2 indah lagi nak tamatkan penulisan ni.
sy hnya harapp kita smua dpt selami kehebatan kasih syg Allah.

Rasalah sgenap hati kita,
betapa kita sebenarnya tak layak untuk kasih sygNya yg sbnyak ini.

"Ya Allah, apalah ada pd diriku shingga sbanyak ini Engkau mengasihiku... ampuni aku wahai Tuhan Yang Maha Pengampun Lagi Maha Pengasih." 


amen. 


p/s: terima ksih akak. (you know who you are. hehe.)




No comments:

Post a Comment

Thank you for your time to read. Leave a comment. Thanks again.

There was an error in this gadget