Bismillahirahmanirrahim
"Aku memilih untuk berada di sini bukan kerana sudah penuh ilmu untuk berkongsi apatah lagi mengajar. Tapi, kerana ada satu rasa ingin aku sampaikan kepada kalian biarpun sebesar zarah, ku harapkan redha dariNya. Penulisanku adalah sebuah penceritaan yang kadang aku tak dapat ungkapkan dengan kata-kata atau bicara. Harapanku, luah rasa dan pandanganku yang tak seberapa ini mungkin boleh kalian ambil sedikit ibrah darinya dan semoga ada pula satu semangat yang ingin ku suntikan dalam hati-hati kita biarpun sekelumit cuma."

Wednesday, January 23, 2013

Sabar itu bukan Lemah

"eee...kalau ikutkan aku... dia memang patut rasa!"
"aaahh.. sampai bila nak sabar dengan orang mcm ni... tak berbaloi!"

Itulah kata-kata yang tak sedap didengar bila kita marah kan?

Tau kenapa? Anger is so ugly. :p

Betul... sebab tu, bila aku terlalu marah... aku terpaksa ambil jalan berdiam diri.
Sebab, nanti apa yang tak aku maksudkan..akan aku cakap pula.
bila sudah tersedar dari kemarahan tu... baru menyesal betapa silapnya diri kerana berkata sedemikian. =)

Sama juga. Bila kita diberi ujian oleh Allah. Kita akan tertanya-tanya..


where is the way out?
When is the help of Allah will come?

Bukan kita saja yang diuji. Sejak dulu lagi.

"Adakah patut kamu sangka kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti Telah berlaku kepada orang-orang terdahulu daripada kamu? 

Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: "Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?"

Kemudian, Allah jawab rayuan mereka. 

Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu Dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah.)."

(al Baqarah : 214)

Bila kita ditimpa kesusahan... kita susah nak nampak jalan keluar dari kesusahan tu. Tapi, banyakkan ingatkan diri bahawa Allah tidak mungkin akan mungkir janji-janjiNya. =)

Ask HIM and Act with your limbs... take means and your heart highly believe in Allah's power to help us. InshaAllah ye.. =)

Jadi, apa yang patut kita buat adalah...


"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan Sabar & mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."

(Surah Al-Baqarah : 45)




"sabarrr...sabar... lembik."

Oh tidak...tidak sama sekali.

"..Jika ada di antara kamu dua puluh orang yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari pihak musuh yang kafir itu); dan jika ada antara kamu seratus orang, nescaya mereka dapat menewaskan seribu orang dari golongan yang kafir, disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang yang tidak mengerti." 

(al anfal: 67)

Apa lagi kawan-kawan?...

Jom kita banyakkan bersabar.

Bersabarnya kita dalam berusaha di jalan Allah.
Bersabarlah kita dalam berusaha menghadapi ujian Allah.

Apa saja.

Bersabar dalam usaha kita. InshaAllah... kita akan terdidik untuk tidak berputus asa dalam mencari kejayaan hidup dan yang terpenting untuk beroleh keredhaan Allah.


Allah Maha Sabar.
Dia sudah banyak bersabar dengan kita yang selalu Ingkar padaNya,
selalu bersabar bila kita lupa bersyukur padaNya.

Tiba-tiba kita pula yang nak marah dengan ujian yang diberi olehNya, ataupun kesalahan orang lain pada kita.

Serius... kasih sayang Allah itu memang awesome! :)

Jom, kita boleh!

p/s: ni ha...khusus untuk Hajar yang temper. hehe... 

p/s 2: sebagai motivasi untuk tidak berputus asa dalam mencari kejayaan. Aku yakin... Allah beserta mereka yang sabar!  oh bahagiaa...:)



2 comments:

Thank you for your time to read. Leave a comment. Thanks again.

There was an error in this gadget