Bismillahirahmanirrahim
"Aku memilih untuk berada di sini bukan kerana sudah penuh ilmu untuk berkongsi apatah lagi mengajar. Tapi, kerana ada satu rasa ingin aku sampaikan kepada kalian biarpun sebesar zarah, ku harapkan redha dariNya. Penulisanku adalah sebuah penceritaan yang kadang aku tak dapat ungkapkan dengan kata-kata atau bicara. Harapanku, luah rasa dan pandanganku yang tak seberapa ini mungkin boleh kalian ambil sedikit ibrah darinya dan semoga ada pula satu semangat yang ingin ku suntikan dalam hati-hati kita biarpun sekelumit cuma."

Wednesday, July 25, 2012

Sekejap di Hiroshima

Tetiba terimbau kenangan aku semasa di Jepun. Ya, banyak yang manis dari yang tak berapa nak manis. Haha. Manis dalam erti kata, banyak yang ku lihat dan aku alami adalah perkara yang mengagumkan bagiku. Barangkali kerana itu adalah negara maju. Masyarakatnya juga ke hadapan seiring dengan status negara juga ya. Jika kalian ada keinginan melancong.. This can be a good choice for your holiday.=)

I couldn't share every story. Haha. Too long.. May ask me anytime. Hehe.
(maaf brcmpur aduk bhasa..)

Aku ke sana atas urusan perniagaan abangku- Fuzi. Konon syarikatnya menajaku untuk jadi 'translator'. Macam la aku boleh bertutur japanese..mandarin boleh la.. Haha. This was the 'best' part.

Dek kerana mereka amat mengagungkan bahasa mereka.. Kami langsung tak boleh bercakap dengan mereka. Tiada yang boleh bertutur english. Aku ada siapkan juga sedikit skrip-skrip asas bahasa Jepun untuk digunakan smasa kecemasan. Haha. Yang paling cemas- 'sumimasen'. Bila mereka dengar aku menegur macam tu, semuanya sudi beri perhatian. 'yes!'. Tapi... As soon as they speak, i would be so quiet and puzzled. Err.. Dah tak tau apa nak cakap. And, my brother would laughed loudly at me! Huh. As if dia boleh cakap je..hehe.

Akibatnya, sepanjang 3 hari di sana...kami berbual sesama sendiri. Yang rumitnya setibanya di airport.. Aku dipanggil seorang anggota polis. Barangkali dia hairan melihatku berulang alik mencari-cari hala tuju. Masa tu abangku ke ruang bilik merokok. (ahh..i don't like it) tapi..aku memuji mereka juga kerana jika ada yang merokok 'in open areas' akan disaman dan dihukum sewajarnya..emm..bgus. Jadi, tak la aku khuatir 'mati' bersama. Hehe.

"Selamat sore"

Er? Aku terdiam sekejap berkira apa aku tersalah dengar.

"Anda mahu ke mana?"

Aku masih terdiam. "er.. " aku berfikir apa harus ku jawab. English? Melayu?.

Jawapanku masih ditunggu. "Saya mahu ke Hotel Toyoko Inn. Cari kaunter pertanyaan.."

Ahh..dia faham kot. Sesuai dengan pakaian seragamnya itu, dia menyoal aku dari mana, dengan siapa, untuk apa, berapa lama dan sebagainya. Dan sudah pasti aku terpaksa kata untuk tujuan percutian semata. Urusan kami untuk dapatkan visa saja sudah cukup rumit, tidak mahu lah aku mencari masalah lain pula. Aku hairan dengan kefasihan dia berbahasa. "Err..kamu boleh bercakap bahasa malaysia, indonesia?"

"Sedikit-sedikit," sambil dia tersenyum.

Dia menunjuk arah kaunter pertanyaan dan, "selamat jalan." Sambil tunduk hormat. Sedikit kekok ku balas, "Arigato gozaimasu." sambil tunduk juga. haha.. ape da.

Aku tertangkap dia memuji, "pintar ya.." haha.

Akhirnya kami sampai ke Hotel Toyoko Inn yang ku sangka begitu jauh walhal boleh saja berjalan kaki. Kalian bayangkan betapa payah aku cuba memahamkan 'taxi driver' hala tuju kami. Bayaran boleh tahan mahal. Aku tak berapa ingat jumlahnya. Sesampai di Hotel..haa.. ini 'cabaran' yang lebih 'lucu'. Aduuhh...

The best word they know would be, "thank you, i'm sorry.." Aku tak bagus kerana asyik tertawa kerana kasihankan kami semua. Haha. (jahat...) Tapi masih berjaya sampai ke bilik dan rehat dengan baik. Abangku tekun dengan laptop yang ku sewa tadi 1000yen semalam dan dia sibuk menyiapkan soalan untuk 'meeting' esok. Aku perlu 'standby' saja untuk 'translate'.

Semasa nak sewa laptop tu...aduhaii.."hajar, hg p sat tanya.." sampai di kaunter, aku dah bersiap sedia untuk tahan ketawa.

"err...laptop."

Both of the gentleman and the beautiful lady were puzzled. Mereka berpandangan. Aku tak putus asa! "er..laptop. Computer." cuba bercakap dalam loghat mereka dan tanganku juga berusaha menekan-nekan seolah sedang menggunakan komputer. Selang beberapa saat... "Oh..computter."

Yes! mereka mengerti. Alhamdulillah.. berhasil ya. Haha. Memang aku tersenyum dalam lift sorang-sorang.

Begitu juga bila ku perlu turun kali kedua bertanyakan password wifi. Dalam telefon, baik dia mahupun aku..juga tak faham perbualan kami. Haha. "Password..err..wifi? em..internet". Aku berusaha. Haha. Serius, kelakar. hehe.

"Oh..passwordo..oo..passwordo.."

Yeay! Selesai. Selepas membantu abangku mentafsir bahasa jepun keseluruhan dalam laptop, baru aku boleh lelapkan mata. Nasib baik boleh kenal juga icon-icon semua..pheww..

Cuaca di luar 2-4 degree celcius rasanya. Memang masa aku keluar berjalan mencari makanan, aku mengigil. Tak biasa barangkali. Di bilik kuliah yang 19-24degree celcius sahaja sudah buatku hampir 'beku'. Aku terjumpa 7-elevan dan dilayan dengan baik dan mesra. =)

Esoknya, kami berdua bersiap awal mencari sarapan dan menunggu wakil dari syarikat pembekal. Haa..sudah tentu lah kami tak jumpa restoran! Haha. Berbekalkan peta dari 'beautiful lady' semalam, aku berjalan tawaf di kawasan tu. "Chotto matte kudasai.." aku minta tolong dari seorang lelaki dan disebabkan aku tak faham apa yang cuba dikatakan, dia mengajakku mengikutnya sehingga ke simpang jalan dan ku lihat ada sebuah restoran makanan arab. "arigato gozaimasu.." aku tunduk beberapa kali.

Tapi, rupanya restoran masih belum dibuka. Akhirnya, kelaparan. haha.

Tak lama kami menunggu di lobi hotel, muncul seorang lelaki 40-an dan seorang mat saleh yang senyum dan bersalam dengan abangku. Aku mendekati dan keduanya menghulur tangan. Spontan aku menyambut dalam sedar aku memakai sarung tangan tebalku. Tapi... 'alamakk..'. (rs x best la kan..)

Seharian itu, kami berbual, berbincang dan melawat tiga kilang mereka. Aku setia 'translate' kepada mat saleh tu walhal 'english' abangku tidaklah teruk sangat pun. Well..sudah menjadi tugasku di situ. Kakak iparku juga sudah pesan agar banyakkan ambil gambar. Mengingatkan amanat itu, kamera memang setia di tanganku lah sehingga mereka ketawa berkata, "your sister loves taking pictures.."

Malam tu, kami makan di sebuah restoran yang sedap. Berbual tentang urusan import barang, outlets dan kilang mereka. Ku rasa macam tak percaya, aku di situ terlibat dalam urus niaga.. di jepun pulak tu. Seusai semua..haa.. kami berbual tentang Malaysia..Islam..juga tentang cara hidup kami dan mereka juga. Perkahwinan dan sebagainya. Banyak juga, tak tercerita nanti.

Tapi, satu yang membuatku tersentak.. "I know that woman and man cannot touch. But, this morning actually,..er..I shouldn't shake your hand, right..? And I was like..oh my gosh..what will happen? ..it is wrong.. I shouldn't shake her hand. what's gonna happen.." I could tell that he was not lying having that guilt.

He continued, "then...I realized that you put your gloves on..and I was like..'ppheeww..'" Relieved.

Aku terkejut dan senyum. "yeah..i know. Actually, we shouldn't shake..but I realized I had my gloves and that's why..." I didn't know he would care that much. He explained to the Japanese guy about that. Terkejut aku dengan sensitiviti mereka. With that respect..they treated us politely and with full of respect. Jujur ku kata, aku rasa seperti 'somebody' di sana dengan layanan baik mereka. =)

Keesokkannya memang saat yang ku tunggu. hehe. Kami bersiar-siar di bandar Hiroshima dan masa terbaik untukku bergambar! Asyik jadi 'photographer', mana nak ada gambarku. "Come..let me take your pictures." He understood. Haha. Semasa bergambar dengan manager Jepun tu, ada mat saleh tu berkata kepada dia, "..no, no.not that close. Don't be too close.." Pecah ketawa kami semua.


Sepanjang di sana, banyak ku perhati. Sikap mereka terutamanya - hormat, mesra, ringan membantu biar mereka sedikit susah. Di restoran, mengambil pesanan saja, sudah melutut depan pelanggan, tidak berdiri. Mereka tidak suka biar kami mendongak melihat mereka. Aku memang terkejut. Abangku juga kagum dengan sikap yang ini. Haha. Paling bestt... SEmangat mereka untuk bangkit semula selepas tragedi gugur bom nuklear di Hiroshima dan Nagasaki. Sangat mengagumkan! Nak menitis air mataku, melihat kepayahan mereka semasa melawat Muzium Hiroshima kerana mereka kekalkan sisa-sisa kemusnahan supaya semasa menjejak kaki di situ, kami seolah kembali ke saat tragedi tersebut. Hm.

If I were to be given another  chance to enjoy my holiday, Japan would be my choice. Haha. Hiroshima is very peaceful and clean.. That was my personal thought after such short visit.

Tapi, secantik dan seindah mana pun pelusuk dunia ini, semua juga adalah ciptaanNya kan?.. Berjalanlah di muka bumi Allah sambil berfikir tentang kebesaranNya. (pesanan untuk diri juga. ;p)

p/s: makin membara semangatku untuk ke rantauan orang. Dalam kondisi sekarang, amatlah mengizinkan aku. Masih tidak punya komitmen dan sebagainya... Molek sangat jika aku ingin berhijrah pergi. Hm.. banyak sebenarnya yang ku fikirkan sehingga yang mudah juga bisa jadi sukar. (tak elok kan..) Ya, aku tahu. Tengoklah macamana nanti.

(mood- merawat, memujuk dan mendidik hati)

No comments:

Post a Comment

Thank you for your time to read. Leave a comment. Thanks again.