Bismillahirahmanirrahim
"Aku memilih untuk berada di sini bukan kerana sudah penuh ilmu untuk berkongsi apatah lagi mengajar. Tapi, kerana ada satu rasa ingin aku sampaikan kepada kalian biarpun sebesar zarah, ku harapkan redha dariNya. Penulisanku adalah sebuah penceritaan yang kadang aku tak dapat ungkapkan dengan kata-kata atau bicara. Harapanku, luah rasa dan pandanganku yang tak seberapa ini mungkin boleh kalian ambil sedikit ibrah darinya dan semoga ada pula satu semangat yang ingin ku suntikan dalam hati-hati kita biarpun sekelumit cuma."

Monday, December 31, 2012

Silam telah jadi guru, Masa depan masih belum tentu!

Kebetulannya penulisan kali ni bertarikh 31 Disember 2012. =) 

Kadang-kadang bila saya terkenang masa lalu saya dulu-dulu, rasa 'kelakar'...
Sebab...terlalu banyak yang berlaku.
Yang baik..yang buruk...

Saya percaya..kita semua pun ada pahit manis yang dah kita lalui kan?...

Dalam kita mengharungi semua tu...kita perlu terus mengambil ibrah atas apa yang telah berlaku dalam kehidupan kita. Mana yang tak baik..ambillah pengajaran... bertaubat atas kesilapan yang lalu...tapi jangan jadikan ia penghalang untuk kita menjadi lebih baik di masa hadapan.

Atas apa jua yang Allah jadikan dan izinkan perkara yang berlaku dalam hidup kita adalah untuk membawa kita ke dataran hidayahNya. Betapa ramai orang yang tersalah langkah dalam kehidupan... bila Allah berikan hidayah...merekalah yang paling hebat mencari Allah dan merekalah paling hebat memperbaiki diri.

Tapi, cuba kita bayangkan nasib-nasib kehidupan insan lain yang Allah memang tak kasih. Allah tak nak bagi hidayah pada mereka... dibiarkan mereka tenggelam dalam nikmat kehidupan dunia. Dibuka segala pintu kesenangan sehinggalah DIA akan membicarakan segala perbuatan itu pada hari pembalasanNya.

Nauzubillah.

Saya takkan putus asa berdoa. Sebab...saya yakin. Allah boleh buka pintu hati sesiapa untuk datang padaNya. Yakin!

FirmanNya yang bermaksud:

"...Kami siksa mereka dengan kemelaratan dan kesengsaraan agar mereka memohon pada Allah dengan kerendahan hati...

Tetapi mengapa mereka tidak memohon dengan kerendahan hati ketika siksaan Kami datang menimpa mereka? Bahkan hati mereka telah menjadi keras dan setan pun menjadikan terasa indah bagi mereka apa yang selalu mereka kerjakan...

Maka ketika mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami pun membukakan semua pintu (kesenangan) untuk mereka. Sehingga ketika mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka secara tiba-tiba, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa."

Al An'am: 42 hingga 44.

Scary kan? hu.

Saya pasti ada kalangan kita yang kenal dengan golongan sebegini. Yang mana...dulunya... Allah timpakan kesusahan untuk memberi mereka peluang kembali padaNya. Tapi, bila hatinya tak teringat pada Allah... tak teringat untuk kembali meminta pada Yang Maha Kuasa untuk mengambil kembali kesusahan tu... Allah terus biarkan dia tenggelam dengan nikmat kehidupan. Dijadikan kejayaan tu seolah-olah hasil usaha kerasnya semata! Terlupa bahawa sebenarnya... Allah yang menjadikan sesuatu itu berlaku dalam hidup kita. Sekalipun sekecil-kecil perkara!

Sehinggalah... bila tiba masanya. Yang Menguasai Hari pembalasan... yang akan menentukan kedudukan kita nanti. Allahuakbar. =(

Ya.. benar.

Allah juga telah berfirman dalam Surat CintaNya.. bahawa apa jua yang kita usahakan..kita akan peroleh hasilnya.

Allah juga yang izinkan segala usaha itu membuahkan hasilnya. Dan.. Allah juga yang berkuasa untuk menghalang sesuatu pada seorang hamba jika Dia kehendakiNya. Allah berhak buat apa saja! Ingat..

Kawan2..perasan tak?..

Perjuangan kita ni sangat hebat. Kelihatannya begitu hebat... masing-masing berusaha keras untuk meraih bahagian 'kejayaan' masing-masing. Masing-masing kita punya cita-cita masing-masing. Saya pun macam you guys jugak... I have so many things in my mind that I really want to do!

I really want to achieve my ambitions!

Tapi... cuba tengok apa Allah pesan pada kita.

kata Allah...

"Demi masa! Sesungguhnya manusia itu kerugian."

Allah kata.."pergi. Berjalanlah kamu di muka bumi ni..Kau akan rugi!"

Kalau ada ahli ekonomi yang pakar kata.. "kamu akan rugi.." kelam kabut kita selamatkan duit masing-masing... tapi, ini Allah yang kata! Sesuatu yang pasti! Allah bersumpah.. Demi masa, manusia itu kerugian. Maknanya...semua. Tak kiralah di mana kedudukan kita... professor ke.. doktor ke... orang terkaya di dunia ke.. semua. Semua rugi.

Tapi... Allah berikan PengecualianNya pada beberapa golongan.

"...kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati dengan kesabaran."



Allah beri pengecualian kepada orang yang beriman... Iman yang mengerakkan seseorang tu kepada kebajikan dan amalan yang soleh.

Tapi...tak cukup dengan itu sahaja.

'takpalah...aku dah beriman...aku beramal lah sorang-sorang... biarlah yang lain tu...'

Oh... tak boleh. Tak cukup untuk selamatkan kita daripada kerugian yang Allah katakan. Kalau Allah berfirman...

'demi masa! Manusia itu kerugian..kecuali yang beriman dan mengerjakan amalan yang soleh.'

Fullstop!

Mungkin ramai yang terselamat. mungkin ramai antara kita yang akan terselamat daripada kerugian tu... tapi.. Allah berfirman lagi...

'...yang saling menasihati untuk Kebenaran dan menasihati dengan kesabaran.'

Menyampaikan yang benar... mencegah kemungkaran, mengajak kepada kebaikan. Di kategori ni ramai yang dah tersekat. Dah tersangkut nak 'pass'...

apatah lagi.. bila Allah habiskan sehingga... '...menasihati dengan Kesabaran'.

Dah sampaikan kebenaran...dah bagus dah... tapi, kena teruskan perjuangan itu dengan kesabaran.

'Hm..takpalah..aku dah cakap dah kat dia..tak boleh mcm ni...kena macam ni... nanti kalau cakap banyak kali lagi..dia marah pulakk..'

Haa...ramai yang berada dalam kerugian bila tak mampu bersabar dalam menyampaikan kebenaran di jalan Allah. hm.

Sedih pulak rasa. hu. rupanya...saya pun telah rugi. Allahh..

Kawan-kawan...

Perjuangan yang kita sangka begitu hebat selama hayat hidup kita ni... rupanya telah merugikan kita. Kita sangka... bila kita berjaya capai ini..capai itu... dari satu tahap ke satu tahap yang semakin tinggi di mata dunia..rupanya, Allah dah kata yang kita telah RUGI.

Kerana kita tak berusaha menjadi golongan yang Allah kecualikan daripada Kerugian tu.

Kehidupan kita yang kita bertarung hebat. Tenggelam timbul dengan airmata kesusahan! Keringat... bagi mereka yang bekerja keras..bertungkus lumus menambahkan rezeki kehidupan...rupanya, perjuangan yang kita sangka sudah cukup hebat ini...

BELUM CUkup untuk selamatkan kita daripada KERUGIAN!

Too bad huh?

So...what should we do?

Should we just give up?... Definitely a BIG NO!

Jom kita sama-sama berusaha... berusahalah di jalan Allah. Saya kesal. Betapa ramai kalangan kita ni selalu salah tafsirkan perjuangan di jalan Allah. Samada kita sedar atau tidak.. kita Selalu pisahkan apa yang kita buat dalam kehidupan ni dengan ibadah kita kerana Allah.

Apa tu hajar?...

Macamana lagi... ok lah aku buat macam ni.

Hmm...

Maaflah. Ilmu saya terbatas. Teruskan mencari ilmu untuk memperbaiki diri kita. Membetulkan apa yang salah... Menambahkan apa yang benar dan baik.. inshaAllah.

Biarlah masa silam kita yang telah berlalu.
2012 pun akan berakhir lewat malam ni...
Kejarlah masa depan kita untuk garis penamat yang belum tentu.
Moga Allah redha sentiasa. InshaAllah.

Anggaplah.. atas apa jua yang telah kita lalui semua ini adalah satu tempoh yang Allah berikan peluang untuk kita terus meraih rahmatNya yang begitu luasss.. MashaAllah.. tak dapatlah kita nak fahamkan mereka yang tak mengerti Nikmat tentang rahmat Allah.

Bila nak datang satu-satu perkara jahat.. maksiat tu tak sampai lagi. Dia sudah terketar...takut!
Bila terjatuh ke lembah kesilapan tu... dia takkan berhenti memohon Allah mengampunkan.

Inilah insan yang Allah hiaskan di hatinya Iman. Sehingga dia benci pada kemaksiatan. Dia takut pada perkara yang mungkar.. yang boleh menjauhkan dia dari Allah. Bimbang pada apa akan jadi dengan Iman.



Allah jadikan dia sayangkan Iman.

Tapi...

ada golongan yang Allah jadikan..maksiat itu satu kebiasaan. Dia tak rasa apa bila berbuat dosa. Tak salah pun. Dan...dia pulak yang hairan tengok orang yang beramal soleh. Dia rasa pelik orang yang boleh berpurdah..menutup aurat... dia pelik dengan iman.

Golongan yang Allah kasih ni..bila dia sudah sayangkan iman. Hati dia pun tertarik dengan kebaikan. Dia jadi suka pada orang-orang yang baik.... dia tengok orang soleh..dia suka pada yang soleh. Dia tengok orang tak baik..dia tak suka. Walaupun orang itu dulu sahabat karibnya sekalipun. Baju tu..baju favorite dia dulu!... bukan dia yang tak nak...

tapi..Iman dia sudah tidak suka pada perkara yang mungkar.

Jiwa, hati dan Iman ini adalah perkara yang ajaib... Bila kita serahkan diri pada Allah... Allah sangat suka. Allah akan menjaga dia dengan baik.

Allah akan datangkan pelbagai perkara untuk kebaikan dia. Banyak yang Allah takdirkan..kita rasa hairan.

Bila Allah beri derita, dia mampu bersabar!
Bila Allah beri bahagia, dia akan bersyukur!

Hmmm...

'Ya Allah..jadikanlah kami sayangkan Iman...jadikan kami tetap di jalanMu. Halanglah diri ini daripada apa jua maksiat yang boleh menjauhkan kami dariMu. Jangan pernah biar kami terlupa padaMu.

Beri kami peluang untuk terus memperbaiki diri. Jadikanlah masa depan kami nanti...satu kebahagiaan yang teramat indah pada saat kita bertemu. 

Kami rindu ya Allah...rindu pada Engkau yang terlalu baikkk pada kami. 

Astaghfirullahal'azim...'

Amen. 

p/s: maaflah..panjang. cubalah hadam ye..hehe.. thankss sgt for reading. Sorry for anything ya.. Assalamualaikum.

Saya sangat sayang pada yang selalu mengingatkan dan menasihati saya. Terima kasih. =)




No comments:

Post a Comment

Thank you for your time to read. Leave a comment. Thanks again.

There was an error in this gadget