Bismillahirahmanirrahim
"Aku memilih untuk berada di sini bukan kerana sudah penuh ilmu untuk berkongsi apatah lagi mengajar. Tapi, kerana ada satu rasa ingin aku sampaikan kepada kalian biarpun sebesar zarah, ku harapkan redha dariNya. Penulisanku adalah sebuah penceritaan yang kadang aku tak dapat ungkapkan dengan kata-kata atau bicara. Harapanku, luah rasa dan pandanganku yang tak seberapa ini mungkin boleh kalian ambil sedikit ibrah darinya dan semoga ada pula satu semangat yang ingin ku suntikan dalam hati-hati kita biarpun sekelumit cuma."

Saturday, September 22, 2012

Beri Kami Cinta RasulMu

"Ya Allah, kami memohon kecintaanMu, kecintaan orang yang mencintaiMu, kecintaan amalan yang membawa kami sampai kepada kecintaanMu. Ya Allah, jadikanlah cinta kepadaMu sesuatu yang amat kami cintai, lebih dari diri kami, harta kami, keluarga kami dan air yang dingin."

(hehee.. saya sedang dilamun cinta ni. Seronok dan bahagia.. selama hayat ni, dok rasa dah kenal sgt Sang Pencipta.. rupanya, masih tengah berkenalan... dan sy mula rasa Dia Maha Baik pada hambaNya. Tiap hari sayaaang...haha)

Ok..berbalik kepada penulisan ni. 

Suka saya ingatkan.. Tuhan kita sukakan kebaikan. Kita juga mempunyai fitrah yang suka pada kebaikan. Jadi... kita perlu mendidik dan memupuk hati untuk terus melakukan kebaikan. 

Banyak cara dan jalannya... asal Allah redha, boleh jalan ye.. kalau Dia tak bagi, tinggal terus! Jangan rasionalkan keburukan menjadi satu kebaikan. 

Berkata tentang soal cinta pada Allah.. cintakan Rasulullah juga adalah jalan menuju kepada cinta Allah. Bila tanya kepada diri, 

"Betul ke aku sayangkan Nabiku?"

Kalau betul sayang.. berapa kali dalam sehari, kita rindu dan selawat ke atas Baginda saw?

"Brpe eh?"

Tiba-tiba, mgkin ada yang bertanya... "er.. mcamana saya nak rasa rindu dan sayang pada Baginda?"

Haa... soalan ni sebenarnya pernah saya tanya pada diri sendiri. Dan...kita boleh mula dengan berdoa pada Allah meminta agar hati kita dipenuhi cinta kepadaNya dan RasulNya. Minta pada Allah agar hati kita ada rasa rindu untuk Baginda. 

Dah doa? Then, Tak kenal maka tak cinta, kan? 

Jadi, perbanyakkan belajar dan baca sirah-sirah Baginda Saw dan juga mempertambahkan pengetahuan tentang hadith-hadith... sebab, kita akan jumpa di setiap ilmu tu peribadi dan akhlak Nabi Muhammad saw. InsyaAllah.. kalian akan menemui keindahan dan kehenseman Baginda. Time tu...rasa macam, wahh.. 

Hilang habis semua Adam yang baik-baik di dunia. haha..

Sebenarnya.. bila ku lewati satu video yang amat ringkas. Amat ringkas dan sederhana tentang detik-detik akhir Rasulullah sebelum dijemput Izrail... aku rasa pilu sangat. Sedangkan Rasulullah yang maksum dari segala dosa... seorang Kekasih Allah! merasai kesakitan semasa sakaratul maut. Inikan, pula kita.. diriku yang penuh dengan dosa yang lalu dan yang akan datang. Apa pula rasa sakit semasa perginya aku satu hari nanti. hm.(utk sedikit renungan..)

"Jibril.. betapa sakit sakaratul maut ini." perlahan Rasulullah mengaduh. 
Jibril memalingkan muka tak sanggup melihat.. Baginda menjerit kesakitan. 
"Ya Allah..dahsyatnya nian maut ini. Timpakanlah saja semua siksa maut ini kepadaku. Jangan pada umatku." 

=( 

Sehingga ke nafas yang terakhir juga.. hanya kita di ingatan dan hati Baginda... para sahabat semua menangis atas pemergian Muhammad saw... tapi, atas dasar iman.. masing-masing merelakan. Baginda ada berkata pada sahabat yang bertanyakan tentang siapa yang paling disukai Baginda.. 

Baginda bersabda: "umatku yang tidak pernah melihat dan tidak pernah bersamaku..tetapi mereka sentiasa merinduiku."

Sila lah visit.. tengok dan bayangkan seperti kita berada bersama mereka. 

Sedikit kebimbangan... bila melihat kepada keadaan kita sekarang.. sedangkan Baginda berkorban dan berjuang demi membawa rahmat Islam.. 
kita pada hari ni memandang remeh dan memejamkan mata yang boleh melihat. 
Memekakkan telinga yang boleh mendengar.. 
memasungkan tangan yang boleh bertindak. 
Aku rasa.. sekalipun kita rasa tak mampu berbuat apa.. bermulalah dengan penghijrahan diri. 

Semakin lama.. semakin kuat semangat untuk mengajak yang lain bersama. Aku harap kita akan bertemu di syurgaNya yang kekal abadi. InsyaAllah. Kalau berjaya bersama sangat bahagia kan?... apatah lagi berjaya di akhirat sana.. jomm. 



p/s: dari hati kecil kami yang rindukan Rasul dan Ilahi. 




2 comments:

Thank you for your time to read. Leave a comment. Thanks again.